Vanaf morgen, 8 november, vervoert een zelfrijdend wagentje voor het eerst passagiers over de campus van de Wageningen University & Research. De WEpod brengt studenten van de ene naar de andere kant van het universiteitsterrein.

Hoewel de kleine WEpod, die ruimte biedt aan zes mensen, altijd een 'steward' aan boord zal hebben om in te grijpen als dat nodig is, kan de wagen in principe zelf zijn weg vinden, fietsers ontwijken en stoppen bij kruispunten.

Dat doet het voertuig met tientallen sensoren. Radar en Lidar (een radar, maar dan met lasers), de beste GPS die er is en zes camera's zorgen ervoor dat de auto constant waarneemt wat er om hem heen gebeurt. Die informatie wordt aan boord van de auto door computers verwerkt en omgezet in rijgedrag.
 

Noodstop

Na uitgebreide tests is de auto nu klaar om passagiers te vervoeren. Er moet bij die ritjes echter wel een 'bestuurder' aanwezig zijn die, mochten alle sensoren toch een auto of fietser missen, een noodstop kan maken. De initiatiefnemers van WEpod verwachten echter niet dat dat er veel noodstops nodig zullen zijn. Het voertuig rijdt maar maximaal 17 km/h en de campuswegen staan niet bekend om hun drukke autoverkeer.

Aanvankelijk zou de WEpod eerst tussen de campus en het treinstation Ede-Wageningen gaan pendelen. Dat bleek in de loop der tijd toch ingewikkelder te zijn dan verwacht. Daarom heeft de huidige route voorrang gekregen, hoewel de WEpod volgens de bedenkers voor het einde van het jaar ook autonoom naar het station zal rijden.

Voor wie de WEpod wil uitproberen: hij rijdt elke dinsdag van 11.00 tot 13.00 uur rond op de campus van Wageningen UR.


Beeld: Norbert Vos

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.