Eureka

Einride streeft naar een autonome revolutie in de transportindustrie. Vorig jaar introduceerde het Zweedse bedrijf al de T-Pod, een zelfrijdende, elektrische vrachtwagen voor wegtransport. Daar komt nu de T-Log bij voor een heel specifiek doel: het vervoer van boomstammen voor de houtkapindustrie. De ‘chauffeur’ zit voortaan ontspannen op kantoor.

De T-Log is ontworpen om zelfstandig over bospaden te manoeuvreren. Het 7,3 m lange voertuig heeft geen chauffeurscabine, waardoor de productie- en onderhoudskosten lager zijn en er meer plek is voor vracht. Vol beladen met maximaal 16 ton aan boomstammen en op volle accu’s kan de T-Log ongeveer 190 km afleggen.
 

Ingrijpen wanneer nodig

De vrachtwagen kan autonoom rijden op level 4: menselijk ingrijpen hoeft alleen in complexe situaties of bij extreme weersomstandigheden. Bij de T-Log zit de bestuurder niet aan boord, maar ergens op kantoor.

Door camera’s, lidar en radar wordt een 360-graden-beeld rondom de truck opgebouwd. Op deze manier kan een operator op afstand meerdere voertuigen tegelijk controleren en ingrijpen wanneer nodig. Dit verbetert de zware werkomstandigheden voor de chauffeurs, maar vermindert het aantal banen en haalt natuurlijk ook de kick uit het werk.
 

Honderden exemplaren

De T-Log is 2,5 m breed en 3,6 m hoog en heeft een accucapaciteit van 300 kWh. Dankzij de volledig elektrische aandrijving zijn de energiekosten veel lager en heeft het voertuig geen uitstoot van het broeikasgas CO2 of vervuilende NOx-emissies.

Einride streeft ernaar om rond 2020 al enkele honderden exemplaren van de T-Log en de T-Pod te hebben rondrijden, compleet met een bijbehorend netwerk van oplaadstations.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.