Het beste van 2017: zoet en zout water en een stapel membraanfilters zijn voldoende om een batterij te maken. Met verschillende van die stacks gaat AquaBattery testen of de batterij geschikt is voor thuisgebruik.

Maatschappelijke impact: 

De werking van de batterij berust op het principe dat de natuur altijd streeft naar evenwicht: komen zoet en zout water bij elkaar, dan dringt het zout het zoete water binnen om de zoutconcentratie overal gelijk te maken. Om daar elektriciteit uit te winnen maakt de batterij gebruik van membranen die selectief ionen doorlaten: het ene alleen de positieve natriumionen, het andere de negatieve chloride-ionen. In de cel met de membranen ontstaat zo een spanningsverschil. Bij het opladen van de batterij gebeurt precies het omgekeerde: het ‘brakke’ water wordt weer gescheiden in zoet en zout.

Selectieve membranen scheiden de zoutionen.

Het grote voordeel van de batterij is dat gedestilleerd water en zout volop en goedkoop aanwezig zijn; alleen de membranen zijn speciaal ontwikkeld. De testopstelling waarmee Vermaas nu werkt, heeft een opslagcapaciteit van 1 kWh – het membraanpakket heeft de grootte van een vierkant bierviltje – en blijkt prima te functioneren. ‘Na tientallen cycli is de scheiding zout en zoet nog vrijwel compleet, zonder vermoeiingsverschijnselen.’

Aquabattery  gaat nu een exemplaar van 10 kWh bouwen en die testen op de Green Village van de TU Delft. ‘Bij onze testopstelling laden we de batterij eerst op en vervolgens ontladen we hem weer, en dat eindeloos veel keer achter elkaar. Bij een huishouden verloopt dat gedrag echter veel grilliger: deels opladen, deels ontladen, enzovoorts. We willen of onze waterbatterij dat aankan’, aldus dr.ir. David Vermaas, CTO van Aquabattery.


Volledig overzicht lezen

Wil je het volledige overzicht van Het Beste van 2017 uit het decembernummer van De Ingenieur op het web lezen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Ook is er een speciale eindejaarsactie: neem een abonnement, het eerste jaar (12 nummers) voor de helft van de prijs à € 67,50 of drie nummers voor € 25.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.