Technologiebedrijf Amazon werkt aan een apparaatje dat aan de hand van je stemgeluid herkent hoe je je voelt. Dat meldt Bloomberg, dat sprak met een ingenieur die aan het project werkt. Het is nog onduidelijk of en wanneer Amazon een product op de markt gaat brengen met deze technologie.

Uit de documenten die Bloomberg heeft ingezien, blijkt dat Amazon werkt aan een gadget dat je om je pols draagt. Het wordt dus een gezondheidsproduct in de categorie wearables, naast bijvoorbeeld de smart watches die kunnen meten hoeveel je beweegt op een dag en of je wel diep genoeg slaapt.

Het nog geheime product zou worden ontwikkeld door Lab126, de R&D-afdeling van Amazon die ook verantwoordelijk is voor onder meer de slimme luidspreker Echo en de Alexa-software die het mogelijk maakt om een computer of ander apparaat stemcommando’s te geven.
 

Geestelijke gesteldheid

De crux van het geheime project is dat software het stemgeluid van de gebruiker moet gaan analyseren en daaruit informatie haalt over diens geestelijke gesteldheid. Die is vervolgens te gebruiken voor het gericht inzetten van advertenties. Ook stem-assistent Alexa zou beter kunnen functioneren als zij enig inzicht heeft in hoe de gebruiker zich voelt.

Dat stemgeluid iets zegt over emoties, is wel bekend. Wie boos is, gaat harder praten en bij wie gespannen is, kan de stem de hoogte in schieten.

Bloomberg verwijst naar een patent van Amazon uit 2017 dat een systeem beschrijft dat stempatronen analyseert en daarbij onderscheid kan maken tussen vreugde, woede, verdriet, angst, afschuw, verveling, stress en andere emotionele toestanden.
 

Vragen

Technisch zal het allemaal behoorlijk knap zijn waar Amazon aan werkt, maar het roept ook vragen op. De grote techbedrijven verzamelen al allerlei data over ons. Is het nu echt nodig dat ze ook onze geestesgesteldheid gaan oppikken? Is dat niet bij uitstek iets dat privé zou moeten blijven? Worden we straks op onze meest kwetsbare punten gepakt?

Om die reden zijn we ook benieuwd of Amazon de emotieherkenning openlijk op de markt gaat brengen of stilletjes verwerkt in zijn producten, zoals de slimme speaker Echo (zie foto boven).

 

Bèta-tests

Het is nog niet duidelijk of het ooit komt tot een consumentenproduct. Volgens de medewerker die Bloomberg sprak, staat er een programma op stapel met beta-tests. Hierbij gaan proefpersonen met een prototype aan de slag. Onduidelijk is of dit alleen een apparaatje betreft of ook de bijbehorende software voor emotieherkenning.
 

Traditionele winkels

Het herkennen van emoties heeft al langer de aandacht van de detailhandel. Ook in traditionele winkels, waar mensen dus langs gaan, proberen sommige bedrijven de emoties te herkennen. In Nederland gebeurt dat bijvoorbeeld door camera’s die proberen van gezichten af te lezen of een winkelbezoeker bij een bepaald product blij, nieuwsgierig of ongeïnteresseerd kijkt. Aan de hand daarvan is marketing of de inrichting van de winkel te verbeteren.

Illustratie VicarVision

 

Depressie

De ontwikkeling bij Amazon doet verder denken aan het vakgebied van digital phenotyping, dat probeert om informatie de destilleren uit hoe we onze apparaten – telefoon, tablet, computer – met onze vingers bedienen. We typen, swipen en appen wat af op een dag en subtiele veranderingen daarin (snelheid van swipen en typen bijvoorbeeld) zouden kunnen duiden op problemen als depressie of overwerktheid. Lees hierover ook het achtergrondverhaal ‘Thermometer van de ziel’ uit het februarinummer van De Ingenieur (pdf-bestand).

Foto Depositphotos.com

Dit vakgebied staat nog in de kinderschoenen, maar het feit dat we de hele dag elektronische apparaten gebruiken (waar van alles aan te meten is), zou psychiaters voor het eerst een objectief meetapparaat geven om de geestesgesteldheid van hun patiënten te monitoren. Tot nu toe zijn zij vooral aangewezen op persoonlijke gesprekken en door de patiënt ingevulde vragenlijsten.
 

Openingsfoto Een van de slimme speakers van Amazon, die vermoedelijk ook gebruik zullen gaan maken van emotieherkenning. Foto Pexels

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.