De Park&Joy-app van Deutsche Telekom laat zien waar in Hamburg vrije parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Afgelopen maand zijn de eerste honderd parkeerplaatsen met sensoren uitgerust, tot eind 2019 moeten dat er 11.000 zijn.

Het idee achter het Park&Joy parkeer-managementsysteem is het verminderen van tijdverlies, irritatie en onnodig rijden bij het zoeken van een parkeerplaats. Vooralsnog geeft de app geen informatie over individuele parkeerplaatsen. Hij levert wel een voorspellende inschatting over de kans rond een bepaalde locatie een parkeerplaats te vinden. Als je bijvoorbeeld thuis wegrijdt en twintig minuten later bij het stadhuis zal zijn, dan geeft de app aan hoeveel kans je maakt daar een parkeerplaats te vinden. Bij een kleine kans is het verstandiger direct verder weg te parkeren of een ander transportmiddel te kiezen.


Patronen herkennen

Het parkeermanagementsysteem gebruikt voor zijn voorspelling kennis over parkeerpatronen in de stad. Zo zal het door de week drukker zijn bij het stadhuis, in het weekend rond de winkelstraten en bij een voetbalwedstrijd rond het stadion. Het systeem baseert die patronen op gegevens van de sensoren op de parkeerplaatsen, en bijvoorbeeld informatie over zaken als het weer, de specifieke dag, evenementen, enzovoorts.
 

Een van de parkeersensoren. Foto Deutsche Telekom.


Het systeem gebruikt verschillende typen sensoren, afhankelijk van locatie, bijvoorbeeld in de bodem of in de stoeprand, en met verschillende detectietechnologie: het meten van verandering van het magneetveld, met ultrageluid of via infrarood licht. De sensoren hebben een doorsnede van zo’n 15 cm en zijn robuust gebouwd. Auto's kunnen er overheen rijden, en ze blijven bij warmte, vorst, sneeuw, regen en ook onder een laag gevallen bladeren functioneren.


Narrow Band-netwerk

Ingebouwde batterijtjes zorgen voor de nodige energie. Die zouden het, volgens Telekom-woordvoerder Nicole Schmidt, acht jaar lang volhouden. In iedere sensor zit een simkaart die via het Narrow Band-netwerk verbinding maakt. Dat Narrow Band-netwerk is speciaal ontwikkeld voor Internet of Things toepassingen. Het netwerk heeft, mede dankzij een trage snelheid van dataoverdracht, een laag energieverbruik en een groot bereik.

Met de Park&Joy app is het nog niet mogelijk een parkeerplaats te reserveren. De stad Hamburg overweegt deze dienst voor gehandicaptenplaatsen in te voeren, echter niet voor normale parkeerplaatsen. Dit om te voorkomen dat parkeerplekken te lang onbenut blijven.

Het is de bedoeling dat het systeem in heel Duitsland wordt ingezet. Na Hamburg hebben onder andere steden als Bonn, Darmstadt, Dortmund en Duisburg interesse getoond.(Judith Stalpers)
 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.