Autofabrikant Audi heeft aangekondigd dat zijn A8-model in 2018 in staat is autonoom te rijden in de file. Audi heeft daarmee een wereldprimeur; nooit eerder claimde een autofabrikant dergelijke autonomie. Of het er in de praktijk ook van komt is nog de vraag.

De autofabrikant maakte zijn autopilot deze week bekend. Volgens het persbericht is het systeem bedoeld voor rijden in de file. Het autonoom rijden is dan ook voorbehouden aan heel specifieke omstandigheden:

  • alleen op de snelweg, mits de twee verkeersrichtingen met een fysieke barrière zijn gescheiden (op Nederlandse snelwegen is dat altijd het geval, met een vangrail)
  • een maximum snelheid van 60 km/h.

De autopilot regelt alle rijhandelingen: het starten, versnellen, sturen en stoppen. Het belangrijkste punt van het systeem: de bestuurder hoeft bij gebruik van de autopilot niet op het verkeer te letten, en kan zijn aandacht aan iets anders besteden.


Anders dan Tesla

De autopilot van Audi verschilt daarmee wezenlijk van die van Tesla. Daar kan de bestuurder in bepaalde omstandigheden ook zijn handen van het stuur halen, maar wordt hij geacht wel altijd op het verkeer te letten (lees: ‘Zelfrijdend met de handen aan het stuur’).
 

De diverse sensorsystemen van de nieuwe Audi.


Voor het autonome rijden beschikt de nieuwe Audi 8 over een controller die met behulp van sensoren continu de omgeving van het voertuig in de gaten houdt. Zo heeft het voertuig een radar, camera, ultrasone- en laserscanner aan boord. Bereikt het autonome systeem zijn limiet, omdat de snelheid boven de 60 km/h gaat komen, of het systeem niet meer weet wat te doen, dan wordt de bestuurder gevraagd het stuur weer over te nemen.


Niveau 3

De mate van autonoom rijden is ingedeeld in verschillende niveau’s. Volgens Audi gaat het nu om niveau 3: de auto neemt alle functies zelf over, waarbij wordt verwacht dat de bestuurder adequaat reageert wanneer de autopilot daarom vraagt.

Dat laatste maakt niveau 3 echter wel kwetsbaar. Want hoe kun je verwachten dat een bestuurder die de gelegenheid krijgt om zijn aandacht op iets anders te richten dan het verkeer, adequaat reageert als hij het stuur moet overnemen? Dat is ook de reden dat bijvoorbeeld Waymo (de autotak van Google) en Ford dat niveau 3 doelbewust overslaan. Zij noemen dat snel en adequaat reageren een illusie.


Slag om de arm

Audi houdt in zijn persmededeling ook een slag om de arm. De introductie van de autopilot moet passen binnen de regelgeving die in de verschillende landen van kracht is. Nu tonen sommige landen zich heel welwillend om dat autonoom rijden toe te staan, maar of de door Audi voorgestelde autopilot het ook gaat halen is allerminst zeker. Audi moet alle goedkeuringsprocedures nog doorlopen.

De aankondiging van het autobedrijf kan ook worden opgevat als een pr-offensief om te laten zien dat Audi zich met zijn slogan Vorsprung durch Technik nog steeds het technologisch meest geavanceerde automerk mag noemen.
 

De laserscanner in de nieuwe Audi.


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.