Nederland moet investeren in een testbaan voor de Hyperloop. Dat staat in een brief die bedrijven en semi-overheden vandaag naar het kabinet hebben gestuurd.

Het Financieele Dagblad meldt dat onder andere Fokker, Movares, BAM, VDL en de NS het plan voor een testbaan steunen. Ze roepen het nieuwe kabinet op om de mogelijkheden te onderzoeken en zo snel mogelijk een buis van 5 km lang aan laten leggen.

De brief (pdf-bestand) komt een maand na het verschijnen van een rapport over de haalbaarheid van zo'n testbaan. Toenmalig minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu informeerde de kamer over dit rapport, waarin de conclusie was dat zo'n testbaan voor 120 miljoen euro te bouwen zou zijn en de Nederlandse (kennis)economie een boost zou geven.

De economische winst zou komen van het intellectueel eigendom dat Nederland op deze manier kan vastleggen, en doordat andere (Europese) hyperloopbedrijven dan naar Nederland zouden komen om te testen. Daarnaast zou het project honderden banen opleveren. De relatief lage kosten zijn alleen haalbaar als de baan in een publiek-private samenwerking gebouwd wordt. De Vogelweg in Flevoland werd als ideale locatie aangestipt.
 

Opvolger

Met de handtekeningen van verschillende bedrijven onder de vandaag verstuurde brief lijkt er nu brede interesse te zijn vanuit het bedrijfsleven. Of de overheid ook mee wil werken is nog onduidelijk; aan het einde van haar termijn liet Schultz van Haegen het aan haar opvolger (Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat) om te beslissen over de toekomst van een Nederlandse Hyperloop.

 


Er zijn nog wel technische onzekerheden; een testbuis moet als cruciaal onderdeel een aantal wissels krijgen, maar de techniek om met 700 tot 1200 km/h te wisselen van baan is nog lang niet volwassen. In vergelijking met de overige technologie in de Hyperloop, de vacuümbuis en de magneetkarretjes die door de buis bewegen, staan de wissels nog in de kinderschoenen, aldus het rapport uit oktober.

 

Geld

Ook financieel is niet helemaal duidelijk wie wat gaat betalen. De overheid zal ongetwijfeld een deel bekostigen, maar volgens het FD wil geen van de bedrijven die de brief ondertekenen nu al aangeven hoeveel zij zouden bijdragen aan een dergelijk project. BAM levert bijvoorbeeld alleen kennis en expertise.

Het Delftse hyperloopbedrijf Hardt, dat voortkwam uit het studententeam dat won bij de hyperloop-wedstrijd van Elon Musk, hoopt vurig op de testbaan. In Delft staat nu al een testbuis van 30 m lang (lees: 'Testbuis voor hyperloop bij Delft'), maar die is niet geschikt voor het testen van de maximale snelheid, luchtweerstand of het wisselsysteem van een hyperloop.

Ondertussen heeft het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One ook al gesprekken met de Nederlandse overheid gehad over een testbaan. Dat bedrijf vroeg om een 15 km lange buis. Hardt wil graag een 3 km lange faciliteit, en TNO raadde in hun rapport een stappensysteem aan: begin met 3 km, en als die eenmaal succesvol genoeg blijkt, bouw hem dan uit. Of maak de testbaan onderdeel van een commerciële hyperloop-verbinding.

Beeld: Hardt

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.