Eureka

De Delftse start-up Scoozy introduceert een nieuw ontwerp voor de scootmobiel. ‘De  nu populaire driewieler is ronduit gevaarlijk.’

Aan de scootmobiel is de afgelopen decennia nauwelijks gesleuteld. Ten onrechte, zegt ir. Job van de Kieft, directeur van de Delftse startup Scoozy. ‘De driewieler is gevaarlijk instabiel, er gebeuren veel ongelukken mee. Bovendien ervaren gebruikers de karretjes als stigmatiserend.’


Meesturende achterwielen

Scoozy werkt aan een veilig, wendbaar en blits alternatief op vier wielen, zo maakte de startup vandaag bekend. Belangrijk pluspunt van de gelijknamige vierwieler is volgens Van de Kieft dat de achterwielen ‘meesturen’. Hij is daardoor ‘net zo wendbaar als de huidige populaire driewielervariant’. Tegelijkertijd ligt Scoozy een stuk stabieler op de weg. ‘We combineren zo de voordelen van drie- en vierwielers.’
Het stuurwiel is verdwenen. De rijder stuurt de vier wielen via een joystick in de armleuning die is gekoppeld aan een stuurmotor. ‘De bestuurder gaat hierdoor niet meer schuil achter een stuurkolom en het spaart ruimte.’ Met de joystick is ook gas te geven. Dit geeft wel een risico bij het nemen van een bocht: een onbedoelde tik versnelt de scootmobiel. Scoozy heeft daarom een stuurbegrenzer. ‘Bij een te hoge snelheid is de stuuruitslag beperkt. De bocht is zo automatisch flauwer.’


Intuïtief

De nieuwe scootmobiel geeft de gebruiker ook het gevoel dat hij ‘ergens instapt’. Het zitgedeelte is een soort draaistoel: de armleuningen zijn voorzien van handgrepen en als een deur open te trekken. ‘Bij het instappen kun je steunen op de leuningen’, zegt Van de Kieft. ‘De stoel is met armen en benen dicht te trekken.’
Remmen is verder intuïtief. ‘Bij de huidige scootmobiels is knijpen in een hendel gas geven, en loslaten remmen. Scoozy rem je door de joystick naar achteren te trekken én erin te knijpen. Dat voelt intuïtiever en vergroot de reactiesnelheid.’
Scoozy wil eind maart beginnen met het testen van een prototype. Eind 2017 moet een eerste serie van twintig stuks over de toonbank gaan. ‘In 2018 gaan we echt in productie.’
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.