BMW presenteert een nieuwe versie van zijn virtuele dashboard: het zogeheten HoloActive Touch. Achterliggend idee is dat de grote hoeveelheid informatiefuncties zo eenvoudiger zijn te bedienen dan met een fysiek aanraakscherm.

BMW maakte het nieuwe virtuele dashboard systeem in een persbericht bekend, vooruitlopend op een uitgebreider presentatie tijdens het elektronische smulfestijn CES, de Consumer Electronics Show die begin januari in Las Vegas plaatsvindt.

HoloActive Touch projecteert een afbeelding van bepaalde autofuncties ter hoogte van het stuur. Door die afbeelding ‘aan te raken’ kan de bestuurder die functies slecteren. In werkelijkheid raakt de bestuurder niks aan; een camera registreert de beweging van de hand, en in het bijzonder de positie van de vingertoppen. Zodra de vinger de afbeelding aanwijst vertaalt de camerasoftware dat in een instructie om de gekozen functie uit te voeren.


Air Touch

BMW experimenteert al langer met een nieuwe interfaces in zijn voertuigen. Zo introduceerde het bedrijf enkele jaren geleden de Head-Up Display, die informatie projecteert onderaan de voorruit.

 

De head-up display projecteert gegevens onderaan de voorruit.

 

Een volgende stap was het zogeheten Air Touch, waarbij functies  konden worden bediend door de hand naast het stuur over de centrale console tussen de twee stoelen te bewegen. Deze techniek maakte gebruik van een beeldscherm bij de voorruit om de functies weer te geven. De combinatie van handbewegingen en een verder weggelegen beeldscherm bleek geen gelukkige.

 

Air Touch: beweging van de hand bedient de functies op het scherm.

 

Met HoloActive Touch beweeg je je hand op het geprojecteerde scherm. Daardoor heb je niet meer het idee dat je hand in het luchtledige zweeft, zoals bij de Air Touch.  Kennelijk ervaren we het idee van aanraking als een natuurlijker manier van bedienen.


Connected

De reden om aan de interface te sleutelen is de integratie tussen auto-bediening en verbinding met het internet, door het autobedrijf BMW Connected genoemd. Het aantal mogelijke informatiefuncties wordt dan veel te groot om met gewoon aanraakscherm te bedienen, als er ook nog op het verkeer noet worden gelet. BMW wil voorkomen dat zijn Connected Interface dezelfde kritiek krijgt als het gebruik van de smartphone tijdens het rijden.

Of de HoloActive Touch daarin slaagt moet ook voor BMW nog duidelijk worden. Het blijkt heel lastig om een uitvoering te vinden die mensen als prettig ervaren en die tegelijkertijd voldoet aan de eisen van verkeersveiligheid. Het is dan ook geen toeval dat BMW voortdurend met nieuwe ideeën voor displays komt. Het is dan ook lastig om allerhande informatie eenvoudig bedienbaar te maken en tegelijkertijd toch veilig auto te rijden.

De HoloActive Touch is vooralsnog alleen een concept, waarvan niet bekend is of en wanneer BMW het daadwerkelijk gaat ïntroduceren in zijn modellen.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.