Op Schiphol zijn afgelopen week acht parkeervakken in gebruik genomen die zijn gemaakt van hergebruikt plastic. Het plastic is afkomstig uit restafval van de Amsterdamse luchthaven zelf.

Schiphol heeft de ambitie om in 2030 volledig afval- en uitstootvrij te zijn. Het verduurzamen van de infrastructuur vormt daarin een belangrijke schakel. De luchthaven, die jaarlijks vierhonderd ton kunststofafval produceert, zocht daarom contact met recyclebedrijf PlasticRoad, dat is gespecialiseerd in het werken met hergebruikte kunststoffen.

Voor de parkeervakken en het bijbehorende stukje weg gebruikt het bedrijf hardplastic, onder meer afkomstig van flessendopjes. Dit in plaats van het asfalt dat bij de andere parkeervakken nog wordt gebruikt.



Circulair parkeren

PlasticRoad kwam met het concept van circulair parkeren: een parkeerplaats die volledig is opgebouwd uit hergebruikt plasticafval uit de terminals van de luchthaven zelf. PreZero, de afvalverwerker van Schiphol en een van de partners in het project, zamelt het afval in, sorteert het, maakt het schoon en vergruist de bruikbare kunststoffen vervolgens tot granulaatkorrels, legt Derk van Dijk van PlasticRoad uit.

Die korrels vormen de grondstof voor het innovatieve parkeerdek. Ze worden gesmolten en in matrijzen geperst zodat ze de juiste vorm krijgen. Vervolgens kunnen ze als een bouwpakket in elkaar worden geklikt, zegt Van Dijk. Op deze constructie wordt een kunststof deklaag geplaatst, waarna er ter voorkoming van slijtage nog een laagje steenslag op komt.


Waterbergend vermogen

De levensduur voor de bovenste lagen schat Van Dijk op basis van onderzoek in op dertig jaar; de onderste delen kunnen zelfs vijftig jaar mee. ‘En als Schiphol er na twintig jaar wat anders mee wilt, kan het de onderdelen loskoppelen en elders opnieuw neerleggen of weer versmelten.’

De weg is aanzienlijk lichter van gewicht dan een normale weg, maar heeft dezelfde rijeigenschappen als asfalt. Het enige wat weggebruikers ervan merken, is dat de weg mogelijk in perioden van droog weer wat holler klinkt, zegt Van Dijk. ‘In de plastic tegels zit namelijk ruimte, waarin regenwater kan worden opgeslagen.

‘Het waterbergend vermogen is in totaal 43 duizend liter’, zegt Van Dijk. Bij hevige regenval dienen de kunststof onderdelen als waterbuffer, wat de grondwaterstand ten goede komt en overstromingen kan voorkomen. Een ingebouwd filter voorkomt bovendien dat vuil in het systeem terechtkomt.


Duurzame luchthaven

Voor de 24 onderdelen waaruit de parkeervakken bestaan, is 2571 kilo plastic gebruikt. Bij de aanleg zijn behalve opdrachtgever Schiphol, PlasticRoad en afvalverwerker PreZero ook de VolkerWessels-ondernemingen KWS en VolkerRail betrokken.

Schiphol zelf spreekt van een primeur: de eerste weg van gerecycled plasticafval op een luchthaven ter wereld. Echt veel zoden aan de dijk zal deze kleine parkeerplaats echter nog niet zetten bij het bereiken van de duurzaamheidsdoelstellingen.

Het totale aantal parkeerplaatsen op Schiphol bedraagt ongeveer 26.500, plus nog eens enkele duizenden voor personeel. Als de pilot met de acht parkeervakken slaagt, belooft Schiphol, dan zal deze methode vaker worden toegepast, zodat er minder asfalt en beton nodig zijn.


Foto: Isabel Nabuurs

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.