De grote Duitse automerken Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW zetten fors in op elektrische modellen, zo blijkt op de Internationale Autobeurs in Frankfurt. Volkswagen investeert er de komende jaren zes miljard euro in, Mercedes komt voor elk model met een elektrische variant, BMW levert 25 modellen.

De positie van de Duitse automobielindustrie is in het land zelf een kwestie geworden. Het is ook niet niks wat er de afgelopen tijd is gepasseerd: het dieselschandaal van Volkswagen (lees: ‘Onthullende aanklacht tegen Volkswagen’), de kartelafspraken die aan het licht kwamen (zie Der Spiegel), Duitse steden die luchtvervuilende diesel uit hun binnensteden willen weren (zie Het Financieele Dagblad), en de te grote volgzaamheid van de Duitse politiek jegens de autobouwers hebben hun imago geen goed gedaan, zie onder andere een artikel in Der Spiegel. Daar komt nog bij dat eerst Toyota met zijn Prius en daarna Tesla met zijn Model S het toonbeeld is geworden van technologische vernieuwing, waar de Duitsers zich zo graag op willen voorstaan.

De Duitse autobouwers doen nu wat er van ze wordt verwacht: ze wenden de steven. BMW was veruit de eerste met de introductie van zijn i3, een volledig elektrische auto. Het bedrijf kondigde vorige week aan in 2025 met 25 nieuwe volledig elektrische en hybride modellen te komen, lees het persbericht van BMW.

Mercedes-Benz liet gisteren weten dat al zijn modellen een elektrische uitvoering krijgen: in 2022 zijn er dan minstens vijftig modellen die volledig elektrisch of hybride zijn. Het stadswagentje Smart, onderdeel van Mercedes-Benz, zal in 2020 alleen nog in een volledig elektrische uitvoering worden geproduceerd, lees een verslag op de website t3n.

Vandaag benutte Volkswagen de Internationale Autobeurs in Frankfurt om zijn elektrische programma  extra glans te geven. Zo presenteerde de autofabrikant een nieuwe versie van zijn I.D.Crozz, een volledig elektrische SUV. Verder kondigde ceo dr. Herbert Diess aan dat er de komende zes jaar zes miljard euro wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van 23 volledig elektrische modellen. De eerste elektrische voertuigen, een kleine gezinswagen (lees: ‘Elektrische Volkswagen met 600 km bereik’), een SUV en een look-a-like VW-busje  (lees: ‘Volkswagen komt met nieuwe versie busje’) komen in 2020 op de markt. De prijs zal volgens Diess gelijk zijn aan die van vergelijkbare bestaande diesel-uitvoeringen.


I.D.Crozz

De body van de elektrische I.D. Crozz.


Bijzonder aan de nieuwe verzie van de conceptcar I.D.Crozz is dat die wordt uitgerust met twee elektromotoren, voor de voor- en achteras. Die leveren een vermogen van respectievelijk 75 en 150 kW. Samen zijn die goed voor een topsnelheid van 180 km/h, waarbij Volkswagen een bereik van 500 km claimt. De batterij, ondergebracht in de vloer van de auto, heeft een capaciteit van 83 kWh.

Verder claimt het bedrijf uit Wolfsburg dat de I.D.Crozz zal worden uitgerust met een Autopilot, die de besturing volledig kan overnemen. Verdere details over wanneer dit systeem is te gebruiken ontbreken vooralsnog bij de presentatie van het conceptmodel.

Openingsfoto: de vandaag door Volkswagen gepresenteerde conceptcar I.D.Crozz II, een volledig elektrische SUV.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.