Eureka

De SIN CUV, een nieuw model elektrische auto, laat zien dat zulke auto's heel wat ontwerpconventies achter zich kunnen laten.

De meeste elektrische auto’s zijn qua uiterlijk niet te onderscheiden van hun tegenhangers met een benzine- of dieselmotor. Jammer, want een elektrische aandrijflijn geeft meer ontwerpvrijheid en maakt nieuwe voertuigconcepten mogelijk. Dat laat de Deense e-bikefabrikant Biomega zien met de SIN CUV (Crossover Utility Vehicle). Deze ­elektrische auto voor vier personen breekt met het conventionele auto-ontwerp en moet tussen 2021 en 2023 op de markt komen voor een 20.000 ­euro.
 

Transparante deuren

De SIN valt op door zijn minimalistische vorm­geving. De carrosserie heeft een afgeronde blokvorm waar vier wielen uitsteken, elk met een ­eigen spatbord. Door de elektrische aandrijflijn met vier wielnaafmotoren is de neus van de auto praktisch leeg.

Dit wordt bewust geaccentueerd met een glaspaneel, waardoor de bestuurder ­direct voor zich op de weg kan kijken. Het gebruik van glas valt ook op in de rest van de auto. De voorruit, het dak en de achterruit vormen één ­geheel en de vier deuren zijn volledig trans­parant.
 

Dashboard van SIN CUVVereenvoudigde botsstructuur

Door de aandrijflijnconfiguratie van de SIN zijn er binnen in de carrosserie geen grote componenten die de inzittenden kunnen verwonden tijdens een botsing. Dat maakt een vereenvoudigde bots­structuur mogelijk, al is die voor de SIN nog in ­ontwikkeling. 

De draagstructuur van de carrosserie is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof, verstevigd met aluminium dwarsbalken. Lichtgewicht materialen en zo min mogelijk componenten moeten het gewicht omlaag brengen, tot de huidige 950 kg, inclusief 200 kg aan accu’s.

Het interieur heeft eveneens een minimalistisch ontwerp. Zo bestaat het dashboard uit ­weinig meer dan een rechthoekig stuur en een ­tablet-pc.
 

Bereik van 160 km

Volgens de voorlopige specificaties die Biomega heeft vrijgegeven, heeft de SIN een vermogen van 60 kW. Daarmee trekt de auto in 13 s op van 0 tot 100 km/h. De maximumsnelheid bedraagt 130 km/h.

Het bereik is 160 km met het huidige accu­pakket. Dit bestaat uit een vaste accu­module van 14 kWh, die in de vloer is verwerkt, en nog enkele verwisselbare accumodules van in totaal 6 kWh achter in de auto.
 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.