Legt de elektrische auto niet een te groot beslag op de wereldwijde grondstoffenvoorraad? Die vraag staat centraal in het boek Hoeveel elektrische auto’s kan de wereld aan? van Theo Henckens. De Ingenieur stelde de auteur vijf vragen
1 Waarom heeft u dit boek geschreven?
‘Elektrische auto’s bevatten grondstoffen die niet of nauwelijks voorkomen in fossiele brandstofauto’s. Ik wilde uitzoeken of de wereldwijde uitrol van de elektrische auto spaak kan lopen op een gebrek aan deze grondstoffen. Daarnaast deel ik mijn kennis op het gebied van mogelijke toekomstige schaarste aan minerale grondstoffen graag met een breed publiek. Ik verdiep me al sinds 2013 in dit onderwerp en ben er in 2016 op gepromoveerd.’
2 Voor wie is het boek bedoeld?
‘De elektrische auto staat model voor de vraag hoe we met grondstoffen moeten omgaan. Ik wil met die vraag zo veel mogelijk mensen bereiken. Ik heb daarom geprobeerd de taal eenvoudig te houden, maar de lezer moet wel met grafieken en tabellen overweg kunnen. Het boek is Nederlandstalig, een Engelstalige versie is onderweg.’
3 Wat fascineert u zo aan dit onderwerp?
‘Ruim vijftig jaar geleden werd Grenzen aan de groei gepubliceerd. Dat boek heeft mijn belangstelling voor grondstoffenuitputting gewekt. In mijn werkzame leven als chemisch technoloog heb ik daar niets meegedaan, maar heb ik wel kunnen bijdragen aan een beter milieu. Na mijn pensionering ben ik in mijn oude fascinatie gedoken. Dat leverde een proefschrift, een aantal wetenschappelijke artikelen en een overzichtswerk op het gebied van grondstoffen op. En nu dus dit boek.’
4 Wat heeft u zelf tijdens het schrijven geleerd over het onderwerp?
‘Ik heb een veel preciezer inzicht gekregen in de relatieve bijdrage van elektrische auto’s aan het beslag op grondstoffen, in vergelijking met het overige gebruik. Die bijdrage is aanzienlijk. Daarom is het belangrijk om de grondstoffen in elektrische auto’s, als deze aan het einde van hun leven zijn, zo veel mogelijk terug te winnen.’
5 Waarom moeten we dit lezen?
‘Mijn boek is niet bedoeld om mensen ervan te weerhouden om een elektrische auto te kopen, integendeel. Wel vind ik het belangrijk dat men zich realiseert dat de grondstoffenvoorraad eindig is en dat men de impact van onze levensstijl op deze voorraad begrijpt. We vissen allemaal in dezelfde grondstoffenvijver en die raakt steeds leger. Maar we kunnen de toekomstige generaties – ook in landen waar het beslag op die grondstoffen nu nog veel lager is dan bij ons – het recht op een soortgelijke levensstijl niet ontzeggen.’
Hoeveel elektrische auto's kan de wereld aan?
Theo Henckens | Blz. 194 | 18 euro
Foto: Depositphotos
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.