column

Laten we vooral de kansen zien die ChatGPT ons biedt, schrijft Simon Van Gorp, system engineer bij ASML en oprichter van AI-startup Eqipa, in deze column voor De Ingenieur.

 

Wilt u morgen een persbericht schrijven over een nieuw product of een pakkende eindejaars­speech voor op het werk? Geef aan welke elementen erin moeten en hoelang het stuk moet zijn, en ChatGPT maakt het voor u, veel sneller en beter dan u dat zelf ooit zou kunnen.

De op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerde tool ChatGPT heeft aan duidelijke instructies genoeg om content te creëren. Van huiswerk en zakelijke teksten tot – wie weet, ooit – kranten en websites. Sinds de release van de gratis software eind vorig jaar werd AI veel toepasbaarder voor u en mij. Zo hielp ChatGPT mij dit opiniestuk helderder te verwoorden.


Instrumenten als ChatGPT hebben verstrekkende gevolgen voor onze ­samenleving en economie, én voor studenten. Die zullen de tool gebruiken als een ‘inter­actieve Wikipedia’, om te leren over onderwerpen die hen interesseren. Studenten kunnen ChatGPT vragen hun ‘de basis van algebra’ te leren of een quiz over de ­financiële crisis te maken.

De tool beschikt straks over alle kennis van het wereldwijde web. Het kan dan alle mogelijke onderwerpen behandelen, van pro/contra-argumentatie van Oekraïense vrijheids­strijders tot de technische verschillen in de volgende generatie kernreactoren.

Studenten moeten nog altijd hun gezond verstand gebruiken om de resultaten te controleren

De onderwijswereld kijkt gespannen en met argwaan naar die technologische openbaring. Onderwijskoepels beraden zich over hoe ze daarmee moeten omgaan. Dat is positief. Maar laten we hopen dat ze niet de weg opgaan van de afdeling Onderwijs van de stad New York, dat ChatGPT verbiedt in openbare scholen. De redenering is dat digitale hulpmiddelen studenten lui maken of minder kritisch.

Die gedachtegang raakt kant noch wal. Ook als studenten met ChatGPT werken, moeten ze kritisch denken en scherp formuleren. Studenten moeten nog altijd hun gezond verstand gebruiken om de resultaten te controleren. De AI maakt fouten, zeker over minder algemene onderwerpen. Ook zullen studenten een eerste, ruwe versie van hun werkstuk moeten bewerken als de inhoud niet exact is wat ze verwachtten. De vaardigheden van kritisch denken worden zo nog altijd verbeterd bij het schrijven van een paper.

Verder is het niet mogelijk om te checken of studenten plagiaat plegen of niet. De online tools om dit na te gaan staan in de kinderschoenen. Bovendien geeft zo’n verificatietool alleen de kans weer dat er plagiaat is, het is nooit zwart op wit aan te tonen. Ook kunnen studenten altijd de volgorde van de woorden in de zin aanpassen en hun tekst zelf checken met deze verificatietools om te kijken of ze kans lopen om te worden ‘gepakt’.

In plaats van de AI-tool te verbieden moeten we studenten aanmoedigen met ChatGPT te leren werken. Waarom maken onze onderwijs­instellingen er geen verplicht leerdoel van? Leer scholieren het maximale uit die magische zwarte doos te halen door een verzoek zo helder mogelijk te formuleren. Dat is meteen een van de vaardigheden waarmee studenten – van alle leeftijden – zich voor de toekomst kunnen klaarstomen.


Simon Van Gorp is system engineer bij ASML en oprichter van AI-startup Eqipa.

Openingsbeeld: Depositphotos

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.