Noorwegen wil aan de westkust een 1,7 km lange tunnel voor schepen aanleggen. De tunnel door een berg zorgt ervoor dat schepen voortaan het meest onstuimige stukje zee voor de kust kunnen vermijden. Het plan voor de tunnel moet nog langs de regering van Noorwegen.
Het gaat om de Stadhavet Sea, de wateren voor de kust van Noorwegen waar het land het verst de Noorse Zee insteekt (zie kaartje rechts). Hier stormt het tussen de 45 en 106 dagen per jaar en dat is gevaarlijk voor de scheepvaart. Commerciële schepen met bemanning moeten hier vaak langs, net als de schepen van de Hurtigruten (een beroemde lijndienst tussen Bergen en de Noordkaap) en andere cruiseschepen vol met toeristen.
Locatie
Daarom wordt er al jaren gesproken over een tunnel dwars door het schiereiland Stad. Na een aantal haalbaarheidsstudies is nu de precieze locatie van de tunnel vastgelegd: hij moet bij het smalste stuk van het schiereiland komen (zie afbeelding hieronder), zodat er relatief weinig sloopwerk nodig is. Tegelijk is deze plek redelijk afgeschermd van de invloeden van open zee, zodat schippers de tunnel ook bij wat ruwer weer kunnen gebruiken.
De tunnel moet 1,7 km lang worden, 26,5 m breed en 37 m hoog, zo valt te lezen bij de Kystverket, het bureau van de Noorse overheid dat verantwoordelijk is voor infrastructuur en transport langs de kust. Hiervoor zullen de bouwers zo’n 3 miljoen m3 rots moeten weghalen, ongeveer 7,5 miljoen ton. Gelukkig heeft Noorwegen ervaring met boren en opblazen. Vanwege de vele bergen heeft het land talloze wegtunnels aangelegd die vaak kilometers lang zijn.
Kistdam
Het aanleggen van de tunnel kan op basis van bestaande kennis, vertelde een ervaren civiele ingenieur aan de BBC. ‘De bouwers zullen aan beide uiteinden een kistdam moeten aanleggen, een waterdichte afsluiting die nodig is tijdens het boren.’ Als alle rots is weggehaald kunnen de beide afsluiters worden verwijderd en zal de tunnel vol water lopen. Het architectenbureau dat de overheid in de hand heeft genomen, heeft al verschillende impressies gemaakt van de tunnel; zie de galerij onderaan.
Terugverdiend
Technisch is het dus allemaal mogelijk. De grote bottleneck is de prijs. De kosten voor de aanleg worden geschat op 2,3 miljard Noorse kronen (250 miljoen euro). Sommigen vragen zich af of de tunnel ooit terugverdiend zal worden.
In mei gaan de plannen naar het Noorse ministerie van Transport, dat er dan zijn licht over zal laten schijnen. Als het plan wordt goedgekeurd, kan de aanleg in 2019 beginnen. Dan wordt dit de eerste scheepstunnel ter wereld waar middelgrote schepen (zo'n 25 m breed en 35 m hoog) doorheen kunnen.
Bekijk de video:
Beeldmateriaal Kystverket
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.