Spreken in het openbaar vinden veel mensen spannend. Nu kun je eerst een paar keer oefenen met een virtueel publiek. Vandaag promoveert aan de TU Delft namelijk Ni Kang op haar onderzoek naar het gedrag van een groep luisterende mensen. Op basis daarvan ontwikkelde ze een redelijk levensecht virtueel publiek.


Veel mensen vinden het doodeng om een presentatie te houden voor een groot publiek. Stel dat je iets doms zegt, of dat het publiek zich verveelt. En dat gekuch ook altijd. Als ik maar geen black-out krijg! Gelukkig helpt het om te oefenen. Wanneer je die belangrijke presentatie een (paar) keer oefent voor een groepje bekenden, zal je presentatie op het moment suprême ook een stuk beter gaan. Maar waar haal je zo snel een groepje mensen vandaan dat bij wijze van generale repetitie bereid is om te komen luisteren? Iedereen heeft het zelf al druk genoeg.
 

Virtueel publiek

Geen nood, nu is er virtueel publiek. Vandaag promoveert aan de TU Delft Ni Kang op haar onderzoek naar de invloed van virtueel publiek op een spreker (persbericht TU Delft). Zij onderzocht of studenten die een toespraak of presentatie oefenen met behulp van virtual reality dit ook echt als nuttig ervaren.

 


Hiervoor deelde ze studenten op in twee groepen: de ene groep moest oefenen voor een virtueel publiek; de andere studenten oefenden voor een leeg scherm, waarbij ze een publiek moesten inbeelden. Hieruit bleek dat studenten die oefenden met virtual reality dit prettiger vonden en meer vertrouwen hadden in het omgaan met echt publiek. Nogal logisch eigenlijk.
 

Verschillende soorten publiek

Uit vooronderzoek van Ni Kang was gebleken dat er grofweg vijf soorten publiek zijn: geïnteresseerd publiek, kritisch, nerveus, verveeld en ongeïnteresseerd. Bij het oefenen met het virtual reality-publiek kan de spreker aangeven waar hij of zij behoefte aan heeft. Daarbij kan de spreker ook de omgeving kiezen: of de presentatie wordt gegeven in een theaterzaal, een collegezaal of in de koffieruimte van de vakgroep.

Het sterke punt van het model van de promovenda is dat met een druk op de knop het gedrag van het publiek in te stellen is. Daarmee kan de spreker dus ervaren hoe je het beste omgaat met een verandering in het publiek.
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.