Al een paar jaar werkt het Nederlandse Ampyx Power aan een vliegtuig dat stroom opwekt. Nu is voor het eerst het landingsplatform voor dit vliegtuig in de praktijk getest, door een schaal­model in een bassin aan hoge golven bloot te stellen.

Het windvliegtuig (3,5 ton, 35 m spanwijdte) beschrijft achtjes, waardoor de wind een 800 m lange kabel afrolt. Deze kabel drijft een generator aan die stroom opwekt. Het weer inrollen van de kabel door de elektromotor kost vervolgens veel minder energie doordat het vliegtuig in duikvlucht terugkeert.

Bij winderige weersomstandigheden blijft het vliegtuig gewoon in de lucht en levert het systeem elektriciteit. Maar af en toe moet het vliegtuig landen; bij langdurige windstilte en wanneer het toestel onderhoud nodig heeft. Daarvoor heeft Ampyx Power samen met Mocean Offshore een landingsplatform ontworpen, dat 30 m lang en 20 m breed moet worden. Het ligt op een stellage van drie poten van 24 m hoog en elk 5 m doorsnede. Een schaalmodel (1:25) van dit landingsplatform is de afgelopen weken getest in een bassin bij MARIN in Wageningen.
 

Beukende golven

Daar werden golven opgewekt die overeenkomen met ‘echte’ golven tot 10 m hoog. De resultaten zijn, na een eerste analyse, positief. ‘Het platform heeft wat minder last van de golven dan we vooraf dachten. Anderzijds zijn de bewegingen als gevolg van de kabel juist iets heftiger’, zegt ir. Bernard van Hemert van Ampyx Power.

De proeven met het platform zijn van belang omdat al te heftige bewegingen kunnen zorgen voor vermoeiing van de kabels waarmee het drijvende platform aan de zeebodem zit. Maar er is nog een reden waarom Ampyx Power de beweging van het uiteindelijke platform helemaal in de vingers wil hebben. Het bedrijf wil weten onder welke omstandigheden het vliegtuig nog kan landen. ‘De bewegingen van het platform hebben een regelmatige component die goed is te voorspellen – het wiegen – en daarop kunnen we anticiperen. Daarnaast is er een willekeurige component als gevolg van de golven die erop inbeuken. Daarvoor gaan we wiskundige modellen gebruiken zoals die bekend zijn van vliegdekschepen.’

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.