Bij het Prinses Alexia windpark in Zeewolde, Flevoland, staat het eerste deel van wat uiteindelijk een batterij van 12 MWh moet worden. Het opslagsysteem dient om de piekproductie van de turbines op te vangen.
De batterijen zijn geleverd door BMW en zijn precies dezelfde als die in het elektrische voertuig i3 van de Duitse autobouwer (Ook afgeschreven autobatterijen worden wel eens gebruikt om piekstroom te leveren, lees: 'Batterij helpt snellaadstation'). Elke batterij heeft een capaciteit van 34 kWh; bij Zeewolde staan er nu in twee containers verdeeld in totaal 88 stuks, samen goed voor een capaciteit van 3 MWh. ‘Wij hebben de batterijen die zijn ontworpen voor gebruik in de elektrische auto, geschikt gemaakt om ze als opslagsysteem in een elektrisch netwerk te gebruiken’, zegt Marco Roeleveld, algemeen directeur van Alfen, het bedrijf dat de batterijen installeerde.
Beperkte capaciteit
Het prinses Alexiapark van energiebedrijf Nuon, dat sinds 2011 produceert, bestaat uit 36 windturbines met een totaal vermogen van 122 MW. In verhouding daarmee is zelfs de geplande opslagcapaciteit van 12 MWh heel beperkt. ‘Het project is vooral bedoeld om ervaring op te doen. Zo hebben we nu een verhouding tussen vermogen en opslagcapciteit van 1:1, maar in de praktijk kan blijken dat die anders moet.’ Twee mechanismen zijn bepalend voor die verhouding: op de elektriciteitsmarkt kan ook worden gehandeld met beschikbaar vermogen, daarnaast dient de batterij om te helpen bij netstabiliteit.
Wanneer naast de nu in gebruik genomen twee opslagcontainers de andere zes komen die de opslagcapaciteit uitbreiden tot 12 MWh kan Roeleveld nog niet zeggen. ‘Dat hangt af van onze ervaringen met dit eerste batterijpakket.’
Het is niet voor het eerst dat autobatterijen worden gebruikt voor de opslag van duurzame energie. Zo installeert de Amsterdam Arena een batterij met een vermogen 4 MW voor de opslag van de op het dak opgewekte zonnestroom (lees: 'Voetbalstadion wordt stroombedrijf'). Dat gebeurt met gebruikte accu's van de elektrische Nissan Leaf.
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.