De zelfrijdende testvoertuigen van Google Waymo beginnen beter te presteren: ze maakten per afgelegde kilometer driekwart minder fouten. Vreemd genoeg blijft een ongeluk met een bus onbesproken.

Bij die fouten gaat het om situaties waarin het autonoom rijden-systeem faalde of een noodgreep van de chauffeur nodig was. Dat gebeurde afgelopen jaar 124 keer, het jaar ervoor was dat nog 341 keer bij een minder aantal verreden kilometers (lees: ‘Google levert foutenboek zelfrijdende auto’). Per autonoom afgelegde duidend kilometer daalde het aantal foutsituaties van 0,50 naar 0,13.

Deze gegevens komen uit het foutenboek dat Google Waymo jaarlijks moet inleveren bij het ministerie van wegvervoer van Californië, de staat waar de auto’s toestemming hebben om te rijden. Waymo is het bedrijfsonderdeel van Google voor zelfrijdende auto's (lees: 'Zelfrijdende auto's Google onder nieuwe naam').

Gek genoeg meldt de rapportage niets over het ongeluk dat een zelfrijdende Google afgelopen jaar veroorzaakte met een bus. Dat gebeurde tijdens het invoegen in de linker rijbaan toen de meest rechtse baan was geblokkeerd door een wegopbreking (lees: ‘Google auto veroorzaakt eerste ongeluk’).

De Waymo-voertuigen reden afgelopen jaar meer dan een miljoen km op de openbare weg. In de voertuigen is altijd een chauffeur aanwezig die ingrijpt wanneer de verkeerssituatie of het gedrag van het voertuig daarom vraagt. Bovenop die miljoen kilometer werd nog eens ruim 200.000 km door de bestuurder afgelegd.


Minder openhartige rapportage

In de rapportage benadrukt Waymo dat het omschakelen tussen autonoom en bestuurd rijden onderdeel is van het testprogramma en veel meer gebeurt dan strikt nodig. Veiligheid heeft daarbij een absolute prioriteit. Zodra de verkeerssituatie volgens de bestuurder zou kunnen leiden tot een onveilige situatie, neemt hij het stuur over. Elke situatie waar dat gebeurt wordt achteraf geanalyseerd, en Waymo simuleert of de boordcomputer veilig zou hebben gehandeld. Het resultaat van die simulaties meldt de foutenrapportage dit keer niet, in de rapportage van vorig jaar gebeurde dat nog wel. Gecombineerd met het onvermeld laten van het ongeluk met de bus is de rapportage van dit jaar duidelijk minder openhartig geworden.

Van de 124 keer dat het systeem de besturing teruggaf aan de chauffeur zijn er 51 afkomstig van softwarefouten. Dertig hebben te maken met niet gewenste stuurmanoeuvres (het voertuig controleert continue of een stuurbeweging past bij de snelheid en de verkeerssituatie), twintig met niet begrepen verkeerssituaties. De fouten gebeuren vooral op lokale wegen en helemaal niet op de snelweg. Het is opvallend dat dit ook geldt voor de softwarefouten: kennelijk spreekt het computersysteem bij lokaal verkeer delen van de software aan die nog niet voldoende robuust zijn.

Zodra het computersysteem de chauffeur vraagt het stuur over te nemen gebeurde dat gemiddeld binnen 0,9 s. Daarbij telt dat de rijder geacht wordt altijd op te letten, en zich dus niet bezighoudt met andere zaken als het checken van e-mail of kijken naar een film. Andere dingen kunnen doen dan op het verkeer letten geldt als een van de aantrekkelijke kanten van de zelfrijdende auto.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.