Op praktisch alle veiligheidspunten schiet de elektrische bakfiets Stint tekort, zo blijkt uit onderzoek door TNO. De voertuigen mogen in hun huidige vorm niet meer de weg op.

Read this article in English

De Stint kwam onder vuur te liggen toen op 20 september in Oss vier kinderen tragisch om het leven kwamen toen een onbeheersbare Stint in botsing kwam met een trein. Het voertuig werd voorlopig verboden op de openbare weg (lees: 'Stint blijkt niet te deugen en krijgt rijverbod') en onder meer de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed onderzoek naar het voertuig.

Als onderdeel daarvan kreeg TNO de opdracht om een veiligheidsanalyse uit te voeren van de ‘BSOStint’, een type Stint dat vooral door kinderdagverblijven en scholen wordt gebruikt om kinderen te vervoeren.

Kort samengevat concludeert TNO dat op alle belangrijke punten van veiligheid de Stint tekortschiet. Het voertuig is daarmee op dit moment niet geschikt om personen mee te vervoeren. Op basis van deze conclusies heeft minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer laten weten dat de Stint in de huidige vorm niet kan terugkeren op de weg. TNO deed geen onderzoek naar het ongeluk in Oss.
 

Zes keer veiligheid

TNO bekeek zes doelstellingen op het gebied van veiligheid, zo kwam naar voren in de persconferentie vanochtend:

  1. Het voertuig moet altijd snel tot stilstand kunnen komen
  2. Het mag nooit onverwacht accelereren
  3. De bestuurder moet de Stint altijd met de hand naar een veilige plek kunnen verplaatsen
  4. De Stint moet te allen tijde bestuurbaar zijn
  5. De Stint mag nooit onverwacht remmen
  6. Als de bestuurder niet aanwezig is op de Stint, dan moet hij in de parkeerstand gaan.

 

Verschillende tests

Om die punten te kunnen beoordelen, deed TNO in de afgelopen twee maanden verschillende soorten tests. Om te beginnen visuele tests, dus het grondig bekijken en analyseren van een Stint. Daarnaast functionele tests; doet het ding wat het moet doen?

Verder heeft TNO zogeheten EMC-tests (electromagnetic compatibility) bij een externe gespecialiseerde instelling laten doen. De vraag was hier: hoe gedraagt het apparaat zich onder invloed van stevig elektromagnetische straling, zoals die zich bijvoorbeeld rond een spoorwegovergang kan voordoen? En ten slotte temperatuurtests: als de temperatuur hoog oploopt, blijft het apparaat zich dan betrouwbaar gedragen?

 

Resultaten

Speciaal voor remtesten geprepareerde Stint.
Bron: TNO

In de persconferentie vanochtend kwam naar voren dat de Stint op alle zes de punten niet voldoet. Het vervoermiddel remt niet snel genoeg, uit grafieken bleek dat de remweg vaak zelfs twee keer zo lang is als wettelijk zou moeten.

Verder kan het onverwacht versnellen niet worden uitgesloten. Sterker nog, TNO schetste een – niet denkbeeldig - scenario waarbij dat gebeurt, namelijk als de nuldraad van het voertuig losraakt.

De Stint is verder niet op elk moment handmatig naar een veilige plek te duwen. ‘Als het voertuig stilstaat op een druk kruispunt, dan moet de bestuurder eerst twee handelingen verrichten voordat zij kan duwen’, aldus TNO-onderzoeker Bastiaan Krosse tijdens de persconferentie.

De kans dat de bestuurder van het voertuig valt, is verder te groot, doordat die rechtop staat. En doordat de remkabels los kunnen raken kan niet worden uitgesloten dat de Stint op een onverwacht moment remt. Ten slotte blijkt het voertuig op een helling weg te kunnen gaan rollen als het in de parkeerstand staat. Ook dat is niet acceptabel.

Wat wél goed gaat bij de bestaande Stint, is de reactie op elektromagnetische straling. Uit de EMC-tests blijkt dat de elektronica goed blijft functioneren onder invloed van sterke straling. En de temperatuurtests heeft het ding ook goed doorstaan. ‘We zagen dat de motorregelaar zichzelf uitschakelde bij hoge temperatuur. Toen die weer op een normaal niveau kwam, startte het voertuig weer gewoon op’, aldus Krosse.


Verbeteringen

TNO doet ook aanbevelingen om de Stint beter en veiliger te maken. Om te beginnen moet het apparaat betere remmen krijgen, om het ding sneller tot stilstand te brengen. Verder kunnen aanpassingen aan de elektronica zorgen dat de Stint nooit ongewenst kan versnellen. Verder zou de automatische elektrische parkeerrem vervangen moeten worden door een handmatige rem. En ten slotte zou de bestuurder niet moeten staan, maar op een zitje moeten plaatsnemen, zodat hij of zij stabieler is.TNO vroeg ook externe partijen om suggesties om de Stint veiliger te maken. Die staan, samen met TNO's suggesties, in een apart rapport.

De scholen en kinderdagverblijven blijven voorlopig met hun Stints in de maag zitten. Die mogen dus niet worden gebruikt. Binnen een paar maanden komt de minister met nieuwe toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Dan wordt definitief duidelijk of de bestaande Stints wellicht met de nodige aanpassingen weer de weg op mogen.
 

Minister

De vraag blijft hangen of veel kinderen dan jarenlang op onveilige wijze zijn vervoerd. Minister Nieuwenhuizen zegt tegen nieuweswebsite nu.nl te worstelen met die vraag. 'Het is geen goed verhaal, want dit apparaat is in 2011 wel toelaten tot de openbare weg. Maar dat is precies waar we nu mee bezig zijn: het maken van een nieuw toelatingskader.'
 

Openingsbeeld TNO

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.