Eureka

Het leggen van een pijpleiding zorgt voor overlast en vormt een behoorlijke belasting van het milieu. Start-up Infinipipe laat zien dat het ook anders kan.

Leidingen voor olie, water en elektra zijn opgebouwd uit stalen of kunststof pijp­segmenten van 12 tot 20 m. Vrachtwagens voeren die pijpsegementen aan, waarna ze op locatie aan elkaar worden gelast en met kabels door een tunnel worden getrokken. Dat zorgt voor overlast en een behoorlijke belasting van het milieu. ‘Voor een doorsneeleiding van 1 km moet een vrachtwagen twintig keer op en neer rijden’, weet Ahmed El Faramawy van start-up Infinipipe. ‘Bomen en begroeiing, en soms zelfs bebouwing, moeten wijken om ruimte te maken voor het lassen. Snel gaat het ook niet: de voorbereiding, het lassen en het door de tunnel trekken vergt een kleine tachtig uur.’

El Faramawy en zijn compagnon Rahul Shirke staan te popelen om te bewijzen dat het ook anders kan. Het duo werkt aan een treintje van containers dat vlak bij de ingang van een tunnel moet komen om daar volcontinu een naadloze leiding van kunststofcomposiet te produceren.
 

Container vol grondstoffen

De alsmaar aangroeiende pijp steekt uit de laatste wagon in de tunnel en wordt hier doorheen getrokken. ‘Het met composieten versterkte vloeibare kunststof wordt door een mal geperst en afgekoeld. Het is in feite een extrusieproces’, vertelt El Faramawy. ‘De afmetingen van de mal bepalen de diameter van de leiding, die in principe oneindig lang kan worden.’

Volgens El Faramawy is er voor de productie van 1 km leiding slechts één 30 voet-container van 9 m lang met grondstoffen nodig. ‘Daarnaast is er nauwelijks of geen ruimtebeslag. Ook gaat de productie een stuk sneller: die leiding van 1 km ligt er binnen 36 uur.’
 

Krappe havengebieden

Infinipipe, dat investeerders zoekt voor de bouw van de eerste productielijn, is onder meer benaderd door bedrijven die kampen met een gebrek aan lasruimte. ‘Bijvoorbeeld door een Amerikaans bedrijf dat een ontzoutingsstation wil aanleggen. Vooral de leidingen van de woonwijken naar het station vormen een probleem, want ze kunnen geen huizen ­slopen.’

De Infinipipe­-methode biedt dus ook een ­oplossing voor de krappe Nederlandse haven­gebieden, waar het soms lastig pijpen leggen is. ‘De kabels voor windmolen­parken op zee liggen bijvoorbeeld in pijpen met een lengte van 550 m, die met trekboten worden ­opgehaald uit Noor­wegen. Dat is een zwaar en lastig transport.’

Infinipipe richt zich voorlopig op leidingen voor elektra en water. ‘We moeten eerst hard maken dat met composieten versterkt kunststof een alternatief is voor staal en voldoet aan alle normen. Pas dan benaderen we de olie- en gasindustrie.’
 


Tekst: Jeroen Akkermans

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.