Ontwerpbureau Page-Roberts haalt accu’s uit het platformchassis en zet ze rechtop. Zo zijn ze beter beschermd tegen botsen en neemt het rijbereik flink toe.

In 2002 introduceerde General Motors de AUTOnomy: een concept voor een auto met een apart skateboardvormig chassis waarin alle drive-by-wire aandrijftechniek is verwerkt. Dit idee wordt sindsdien door talloze bedrijven doorontwikkeld om op een universeel platform met elektrische aandrijftechniek meerdere voertuigtypen te kunnen bouwen.

Het Britse ontwerpbureau Page-Roberts keert zich nu tegen een platformchassis met accu’s in de vloer en wil juist auto’s met een verticaal accupakket gaan bouwen.
 

Luchtweerstand

Volgens Page-Roberts is de platformconstructiemethode alleen maar inefficiënt. Wanneer alle accu’s tussen de assen in de vloer liggen, wordt het voertuig hoger en langer om voldoende accucapaciteit kwijt te kunnen. Een hogere auto heeft meer luchtweerstand dan een lage auto met een kleiner frontaal oppervlak.

Bovendien is er extra crashbescherming voor de accu’s nodig, wat het voertuig weer zwaarder maakt. Al met al kost dit behoorlijk wat energie, waardoor het rijbereik afneemt.
 

Achterstevoren 

Page-Roberts zegt gemiddeld 30 procent bereik te kunnen winnen door een verticaal accupakket toe te passen dat tussen voorstoelen en achterbank is ingebouwd. Dit betekent wel dat de achterbank niet langer voorwaarts maar achterwaarts moet worden geplaatst in verband met de beenruimte.

Middenin de auto heeft het accupakket maximale crashbescherming en ook de achterpassagiers zitten veiliger omdat ze bij impact tegen de rugleuning worden gedrukt. Deze optimaliseringsslag zou zo’n honderd kilogram aan gewicht besparen en bovendien maakt de gedraaide achterbank een betere aerodynamische carrosserievorm mogelijk.
 

Consumenten

Nadeel van het concept is enerzijds dat het zwaartepunt van het accupakket hoger komt te liggen. Anderzijds zullen consumenten de zogenaamde dos-à-dos zitopstelling niet snel accepteren. Dit idee stamt al uit de tijd van de koetsen, werd op een aantal eerste automodellen toegepast en steekt af en toe weer de kop op bij conceptauto’s, maar breekt nooit door.

 

Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Page-Roberts

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.