De software van auto’s moet extern te controleren zijn. Daarvoor pleitte VW-hacker Felix Domke gister tijdens het Chaos Communication Congress in Hamburg.

Domke baarde opzien toen hij via reverse engineering achter de software-instructies van Volkswagen kwam die ervoor zorgen dat de uitstoot van NOx tijdens de keuringstest veel lager uitvalt dan tijdens het gewone rijden. De software herkent wanneer het voertuig op de rollerbank staat om getest te worden, laat de reiniging van de uitlaatgassen dan optimaal functioneren, om die weer uit te schakelen zodra de test voorbij is. Domke was  in staat de werking van de software te achterhalen.


Monster

Domke bepleitte dat software van auto’s toegankelijk moet zijn voor externe controleurs, zeker nu die software steeds belangrijker wordt voor de prestaties van het voertuig. En dat geldt helemaal wanneer de software steeds meer functies van het voertuig gaat overnemen. ‘Een systeem dat mensen kan doden moet ook door mensen gecontroleerd kunnen worden’, aldus Domke volgens een verslag van het 33ste Chaos Communication Congres, de grote jaarlijkse bijeenkomst van hackers in Hamburg op Golem.de.


Opel

Domke ontdekte ook dat Opel de uitstoot van NOx onnodig verhoogt. Bij de Zafira 1.6 CDTi wordt de terugvoer van de uitlaatgassen die zorgt voor naverbranding, uitgeschakeld bij snel optrekken, wanneer de omgevingstemperatuur onder de 17 °C of boven de 33 °C is, bij een snelheid boven de 140 km/h en boven een hoogte van 850 m. Dat zijn allemaal condities die buiten het bereik van de keuringstest vallen.


Bosch

De hacker richtte zich ook tot de makers van de sjoemelsoftware. Die waren te vinden bij toeleverancier Bosch die voor verschillende Duitse autofabrikanten het motormanagementsysteem verzorgt. ‘Wie software maakt waarvan je weet dat die illegaal is, zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en dat niet moeten doen.’

Domke heeft de sjoemelsoftware alleen indirect kunnen achterhalen: de machinecode is niet toegankelijk. Autofabrikanten verzetten zich ook tegen externe controle van de door hen gebruikte software. Domke wil daarentegen juist meer openheid. Waarom zou de bestuurder geen inzicht mogen hebben in de parameters die het gedrag van de motor bepalen? De tijd dat er blind kan worden vertrouwd op wat de autofabrikanten hebben bedacht is na dieselgate voorbij, aldus de hacker.

Zie hieronder de toespraak van Felix Domke gister in Hamburg.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.