Beeldbuis

De wankelmotor kwam in de buurt, maar is nooit mainstream geworden. En dat terwijl het toch zo’n goed idee lijkt. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Jason Fenske legt het uit.

De wankelmoter doet eigenlijk hetzelfde als een gewone zuigermotor, maar dan via een ander principe. Het belangrijkste verschil is dat de op-en-neer-beweging die de zuigers in een conventionele motor maken niet plaatsvindt. In plaats daarvan stuwt de ontbranding van benzine een driehoekige, draaiende ‘rotor’ rond (oplettende Beeldbuis-lezers zullen in die rotor een object van constante vorm herkennen). Dat heeft duidelijke voordelen; de op-en-neer-beweging is logischerwijs inefficiënt terwijl de wankelmotor een continu draaiende beweging heeft.

Dat is ook een van de redenen dat de wankelmotor beroemd is vanwege zijn vlotte acceleratie en enorme power output voor zijn kleine formaat. De motor werd door Mazda gebruikt voor verschillende modellen, maar werd vooral beroemd in de lichte, Tokyo-style streetracers RX-7 en RX-8. Die legendarische modellen bouwden een aanzienlijke schare trouwe fans op, die nog steeds wachten op een nieuwe upgrade van de motor.
 

Smerige emissies

Maar zoals we in bovenstaand filmpje zien, zullen deze fans nog wel even moeten wachten. De Amerikaanse ingenieur Jason Fenske (hij kwam hier en hier al eerder voorbij op deze site) legt op zijn kanaal Engineering Explained uitstekend uit waarom de wankelmotor het vooralsnog niet lijkt te gaan halen.

Zijn belangrijkste reden: de wankelmotor verbrandt dankzij zijn innovatieve ontwerp ook olie en heeft dus behoorlijk smerige emissies. Daarnaast zijn er technisch gezien behoorlijke nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat de motor aan een kant veel harder slijt dan aan de andere.
 

Hoe werkt hij eigenlijk?

Mocht het nog niet duidelijk zijn hoe de wankelmotor nu eigenlijk werkt, dan raad ik je aan Fenske’s video daarover nog even te bekijken:
 


De voordelen van de wankelmotor worden ook goed duidelijk in onderstaand filmpje van een enthousiaste Amerikaan. Erin wordt benadrukt dat de motor erg klein kan zijn ten opzichte van zijn zuigende concurrent. Mooi zijn de slow-motion-beelden waarin de zijkant van het piepkleine wankelmotortje is opengewerkt zodat je kunt zien wat er gebeurt:
 


Overigens heeft Mazda laten weten dat de wankelmotor helemaal niet dood is. Toch zal dit nieuws de racende fanboys en -girls waarschijnlijk niet kunnen bekoren. Mazda wil de techniek namelijk gaan inzetten als range extender in hybride-auto’s.

Plus extra gratis uit de oude doos. Een jaren zestig voorlichtingsfilmpje uit Duitsland:
 

Tekst: Janno Lanjouw

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.