Vandaag hebben de studenten van Green Team Twente hun nieuwste auto op waterstof onthuld, de Aurora 3. De buitenkant is die van zijn voorganger, maar binnenin zit de auto boordevol vernieuwing.

Eind maart kwam het slechte bericht: de Shell Eco Marathon ging dit jaar niet door. Dit is een jaarlijkse wedstrijd voor studententeams die binnen een jaar een zo zuinig mogelijke auto proberen te bouwen. De climax is een race waarbij de wagens rijden op een circuit en daarbij zo weinig mogelijk brandstof moeten verbruiken.

Volgens de oorspronkelijke planning waren de teams (van afdeling Europa; de wedstrijd vindt ook in andere werelddelen plaats) rond deze tijd aan het racen geweest in Londen. Omdat dit niet doorging, koos Green Team Twente ervoor om vandaag zijn waterstofauto aan het publiek te presenteren. Rond het middaguur bracht het team hierover een video uit:
 


 

Optimaal

Green Team Twente bestaat uit achttien studenten van Universiteit Twente en Saxion Hogeschool. Bij het bouwen van de wagen voor 2020, de Aurora 3, ging het team uit van de vorm die hun voorgangers vorig jaar hadden gekozen. ‘Die is nog steeds optimaal’, schrijft het team in een persbericht.
 

Constructie

Vanbinnen is er wél veel aan de auto veranderd. Te beginnen met de constructie; die zakte vorig jaar wat in onder het gewicht van de coureur, wat te wijten was aan onvoldoende stijfheid in de constructie. ‘Die stijfheid hebben we er nu ingebracht door twee balken van koolstofvezel-composiet te plaatsen die over de hele lengte van de auto op de bodem zitten’, vertelt communicatiemanager Jelle Korbee aan de telefoon.

Dit heeft als bijkomend voordeel dat de tussenschotten, die eerder moesten zorgen voor de stijfheid, weg konden. ‘Hierdoor zijn de componenten in de auto veel beter bereikbaar bij aanpassingen en reparaties. Dat scheelt tijd en gedoe’, aldus Korbee.

 

Centrale motor

Ook de aandrijving van de auto is aangepast. Bij vorige versies zaten er vier elektromotoren in — in elk wiel één — maar die zijn vervangen door één centrale hub motor, die een wiel aandrijft. ‘Doordat deze direct het linkerachterwiel aandrijft, zijn de verliezen beperkt. En het is voldoende om maar één wiel aan te drijven, omdat we niet supersnel hoeven gaan in een race; maar ongeveer veertig kilometer per uur.’

Voor de coureur is de meest in het oog springende vernieuwing een display op het stuur. Dit dient voor de communicatie tussen de mensen aan de kant en de man of vrouw achter het stuur. ‘We stellen vooraf de ideale race op; wanneer moet je gasgeven, wanneer remmen of de wagen uit laten rollen. Maar soms moet je onvrijwillig remmen omdat er iemand voor je rijdt, en dan is je ideale race weg. We halen dan aangepaste instructies voor de driver uit een database. Vroegere teams gaven die door met een portofoon, maar het is makkelijker als de coureur ze op het stuur ziet verschijnen.’
 


Kritiek

Het is maar de vraag of personenauto’s op waterstof wel de meest duurzame oplossing zijn. Onderzoekers wijzen erop dat er bij het maken van waterstof uit elektriciteit flinke verliezen optreden; elektrische auto’s met accu’s zijn beter. Green Team Twente is bekend met de kritiek. ‘Elektrische auto’s op waterstof en op accu’s hebben beide voor- en nadelen. Rijd je korte stadsritjes, dan zijn accu-auto’s beter, maar voor langere afstanden is waterstof handig’, zegt Korbee.

Een volle tank waterstof brengt je nog altijd verder dan een volgeladen accu, en daarnaast is de tank binnen enkele minuten te vullen, waar het opladen van een lege accu al gauw een uur duurt. ‘Maar de toekomst zal waarschijnlijk een mix laten zien van de verschillende types personenauto’s. En voor zwaar verkeer, zoals bussen en vrachtwagens, is waterstof zeker de beste optie.’ 

 

Beoordeeld

Hoewel de race zelf niet doorgaat, worden auto’s die deelnemen aan de Shell Eco Marathon morgen wel beoordeeld door een jury. En ook de rest van de week staat voor Green Team Twente nog in het teken van waterstof als transportbrandstof.

 

 

Windtunnel

Aan de Shell Eco Marathon doet dit jaar vanuit Nederland ook een team mee van de TU Delft (het Eco-Runner Team). Eind juli gaat Green Team Twente met zijn auto de windtunnel in, om te kijken of de luchtweerstand inderdaad zo is als op basis van het ontwerp en de wetten van de aerodynamica is berekend.

 

Beeldmateriaal Green Team Twente

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.