Een vers geprivatiseerde spoorwegsector, nieuwe contractvormen en niet eerder gebruikte technologie vormden het giftige recept voor vertraging, forse kostenoverschrijdingen en uiteindelijk het volledig falen van een van de recente Nederlandse icoonprojecten: de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Brussel.

Meer mis dan alleen het materieel

De Fyra-treinen zaten slecht in elkaar, maar het ministerie van Verkeer en NS droegen minstens zo veel schuld aan het vastlopen van de hogesnelheidstrein.

Lees over het falen van de Fyra

Procedures hinderden de hsl

De feiten over het falen van de Fyra zijn min of meer wel bekend. De belangrijkste vraag is hoe in de toekomst is te voorkomen dat dogma’s over aanbesteding en concurrentie ertoe leiden dat het doel, een beter reizigers­ product, uit het zicht raakt

Lees de opinie van John Baggen

Vanaf het begin geen kans gehad

Het mislukken van de Fyra is niet alleen te wijten aan de slordige fabriek van AnsaldoBreda. Nee, het is veel erger: de snelle trein heeft van begin af geen kans gehad. Ruim twintig jaar lang gaat alles mis wat er maar mis kan gaan, zo valt te lezen in De Ontsporing.

Foto Jordi Huisman
Meer over het boek de Ontsporing