Eureka

Helikopters zijn niet eenvoudig te besturen. Het Amerikaanse bedrijf Skyryse brengt daar verandering in met een versimpeld besturingssysteem en een enkele stuurknuppel.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Een helikopterpiloot moet tijdens het vliegen met handen en voeten liefst vier controle­systemen bedienen: de gashendel, de cyclische stuurknuppel, het voetenstuur dat de staartrotor bedient en een aparte hendel voor het aanpassen van de stand van alle rotor­bladen.

Skyryse vervangt dit alles door een enkele stuurknuppel met vier assen. Het fly-by-wire-besturingssysteem SkyOS combineert de input van de piloot met software voor de vluchtcontrole en data uit de systeem­status, weersomstandigheden en vlucht­parameters.


Touchscreen

Behalve over de stuurknuppel beschikt de piloot ook over twee intuïtieve touchscreens die het traditionele arsenaal aan meters en schakelaars vervangen. In SkyOS zitten ook allerlei geautomatiseerde functies ingebouwd die worden bediend met swipe-commando’s.

Voorbeelden zijn het starten van de motor, automatisch opstijgen en landen, en op commando stilhangen in de lucht.


Veiliger

De Skyryse One is de eerste helikopter met dit besturingssysteem. Volgens Skyryse wordt helikoptervliegen hiermee niet alleen eenvoudiger, maar ook veiliger. Enerzijds doordat mechanische overbrengingen zijn vervangen door elektrische verbindingen met actuatoren. Anderzijds doordat SkyOS mogelijke punten bewaakt waar problemen kunnen ontstaan.

Wanneer bijvoorbeeld de motor uitvalt, schakelt het systeem meteen over op autorotatie van de rotorbladen om onder besturing van de piloot een gecontroleerde landing in te zetten. 


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Skyryse

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.