Studenten van de TU Delft zijn met hun idee voor de Hyperloop tweede geworden bij een wedstrijd van ruimtevaartbedrijf SpaceX. Het voertuig, dat door een vacuümbuis moet gaan reizen en passagiers in luttele minuten van Amsterdam naar Parijs kan brengen, is volgens de makers de volgende stap in vervoer.

Delft eindigde vlak achter MIT, de grootste technische universiteit van de Verenigde Staten. De wedstrijd van SpaceX is bedoeld om een droom van oprichter Elon Musk te verwezenlijken: een snelle verbinding tussen de steden Los Angeles en San Francisco. Musk had zelf een basisidee om de hyperloop werkbaar te maken, maar schreef de wedstrijd uit om ideeën over details als voertuigvorm, magneetsysteem en andere zaken te krijgen.

Presentatie

Tijdens de officiële presentatie van de Delft Hyperloop liet het team haar uiteindelijke ontwerp zien. Het is een torpedo-achtig vervoermiddel geworden met vier voetjes en ruimte voor ongeveer acht mensen en bagage. Het karretje is aerodynamisch gevormd om het kleine beetje luchtweerstand in de vacuümbuis (waar een druk van 100 Pa heerst) van zich af te laten glijden.

CTO Mars Geuze lichtte drie aspecten van het ontwerp uit tijdens de presentatie. De ergonomie van het interieur, het zweefsysteem en de noodremmen. 'Stuk voor stuk erg belangrijk voor een goed werkend voertuig.' De acht passagiers komen in een superlichte huls te zitten, die versterkt is met dwarsbalken om het geheel stevig te houden. Beeldschermen – ofwel virtuele ruiten – zorgen ervoor dat er iets te zien valt tijdens de reis. Volgens berekeningen is er genoeg ruimte over om zuurstof mee te nemen aan boord - geen overbodige luxe in een bijna-vacuüm.

Remmen

Het zweefsysteem bestaat uit magneten in de vier voetjes van het voertuig en een aluminiumplaat in de buis. Door de beweging van een magneet langs het aluminium ontstaat vanzelf een magneetveld dat het karretje tot tien centimeter omhoog stuwt. 'Met die hoogte hoeft de buis niet perfect glad te zijn, waardoor het bouwen van zo'n buis veel goedkoper wordt. Bovendien is dit systeem niet duur, omdat alleen de karretjes magneten nodig hebben; verder kan je goedkoop aluminium gebruiken.' Kleine wieltjes op elke poot zorgen voor de initiële snelheid van 30 km/u die het systeem nodig heeft. Daarna versnelt hij al snel naar 1000 km/u op het magneetsysteem.

Met zo'n snelheid is het des te belangrijker dat het apparaat ook veilig is. Daarvoor bedacht het team een noodremsysteem met veren. In het midden van de baan zit een opstaande rand (die de shuttle ook midden op de baan houdt) waarlangs twee armen met magneten lopen. De veren staan constant gespannen en houden de magneetarmen van de middenrand af. Valt de stroom in het systeem uit, dan ontspannen de veren en schieten de armen klem tegen het midden. Zo remt de shuttle snel af.

SpaceX-wedstrijd

Delft Hyperloop begon in september en het team van zo'n dertig studenten heeft hard moeten werken om het ontwerp op tijd af te hebben. Maar ze hebben succes: SpaceX, van techondernemer Elon Musk, schreef een wedstrijd uit voor Hyperloop-ontwerpen en koos het ontwerp van Delft als één van de kanshebbers voor het finale design van de Hyperloop. Ondertussen zien de Delftenaren ook mogelijkheden voor de hyperloop buiten de VS. Op de presentatie voorzag teamleider Tim Houter al een reis van Delft naar Enschede of Parijs in één kwartier voor zich. 'Afstanden tussen de honderd en duizend kilometer kunnen het best met de hyperloop overbrugd worden', stelt Houter voor. De vacuümbuis is volgens hem geen vervanging van bestaand vervoer, maar een toevoeging. 'Een vijfde manier van reizen, naast trein, vliegtuig, auto en fiets. Snel, maar toch comfortabel en zonder het gedoe van inchecken.'

Image credit: Delft Hyperloop

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.