Eureka

Een nieuw conceptvoertuig waarschuwt als de chauffeur spookrijdt of zijn blik niet op de weg gericht houdt - en grijpt zonodig in.

Verreweg de meeste mensen gebruiken hun mobieltje weleens achter het stuur. Maar even snel naar een binnenkomend berichtje kijken kan fataal zijn. Dat concludeert ook ZF Friedrichshafen op basis van eigen onderzoek. Volgens de Duitse toeleverancier voor de auto-industrie komt 10 % van de dodelijke ongelukken door een afgeleide bestuurder. Het wordt volgens ZF hoog tijd dat de auto de chauffeur gaat controleren en wanneer nodig ingrijpt.

ZF presenteerde onlangs het Vision Zero Vehicle (ZVZ), een conceptvoertuig waarin verschillende veiligheidsverhogende deelsystemen zijn verwerkt. Een slimme camera met lasertechnologie, die ook ’s nachts werkt, controleert de positie van het hoofd van de bestuurder. Houdt hij zijn blik niet op de weg, dan waarschuwt het systeem met geluid, een waarschuwingslampje en door het aantrekken van de veiligheidsgordel. Reageert de chauffeur daar niet adequaat op, dan neemt het voertuig de besturing over en wordt de auto veilig langs de kant van de weg gezet.
 

Zwaardere stuurbekrachtiging

Het ZVZ kan ook een andere bron van dodelijke ongelukken detecteren en voorkomen: tegen het verkeer in de snelweg oprijden. Dit werkt via een digitale kaart met GPS gekoppeld aan een camera voorop de auto die verkeersborden en wegmarkeringen kan lezen.

Dreigt het mis te gaan, dan wordt eerst gewaarschuwd via geluid, een waarschuwingslampje en de veiligheidsgordel. Als tweede stap wordt de stuurbekrachtiging opeens veel zwaarder om te bedienen. Vat de chauffeur deze hints niet en draait hij toch de exit van de snelweg op, dan zet het systeem de auto langs de kant. De chauffeur kan alleen wegkomen in de achterruit of door te keren als de weg vrij is.
 

Eenvoudig in te bouwen

Beide systemen zijn volgens ZF eenvoudig in elke nieuwe auto te bouwen. Daarnaast is het Vision Zero Vehicle, gebaseerd op een Volkswagen Touran, voorzien van een door ZF ontwikkelde achterwielophanging met actieve besturing en een elektromotor van 150 kW – waarmee huidige auto’s makkelijk zijn om te bouwen naar elektrische aandrijving.
 


Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.