Een startup uit de VS wil een 'revolutionair' signaalsysteem maken voor zelfrijdende auto's, dat op intelligente wijze de buitenwereld laat weten wat de wagen van plan is.

Drive.ai, een spinoff van de Amerikaanse universiteit Stanford, denkt met kunstmatige intelligentie een probleem van de zelfrijdende auto op te kunnen lossen. Automobilisten maken in het verkeer veelvuldig gebruik van handgebaren en andere relatief subtiele tekens om aan andere verkeersdeelnemers te laten zien wat ze van plan zijn. Het bekendste voorbeeld is de uitgestoken hand om een voetganger te laten weten dat hij kan oversteken.

Autonome auto's hebben op dit moment nog geen manier om dit sociale contact te maken. En als nietsvermoedende voetganger is een afremmende auto niet genoeg om zeker te weten dat je kunt oversteken. Daarom wil Drive.ai een signaalsysteem maken dat communiceert met voetgangers, fietsers en andere autmobilisten.

Nieuwe taal

Het systeem moet een 'totaal nieuwe taal worden die intentie laat zien en op ingewikkelde manier met mensen praat', zo vertelde Carol Reiley, één van de oprichters van Drive.ai, aan Forbes. Wat die taal precies wordt is op dit moment nog onduidelijk. Het geheim zit hem in de 'deep learning'-aanpak waar de onderneming voor kiest.

Deep learning is een populaire manier om computers menselijk gedrag aan te leren: via een ingewikkeld algoritme en genoeg blootstelling aan voorbeelden leert een computerprogramma hoe het zich moet gedragen in bepaalde situaties. Het knappe van deep learning is dat een kunstmatige intelligentie uit specifieke voorbeelden algemene lessen trekt.

De komende tijd gaat het bedrijf een autonome auto rond laten rijden in thuishaven Mountain View. Daar moeten genoeg verschillende situaties geregistreerd worden (overstekende voetgangers, voorbijzoevende fietsers, toeterende weggebruikers, enzovoorts) om het algoritme voor te bereiden. 'Het systeem trainen met de juiste data', noemt één van de oprichters dat in een gesprek met IEEE Spectrum.

Investering

Of en hoe dat gaat werken voor zelfrijdende auto's, en hoe het geleerde zichtbaar zal worden op een signaalbord, dat is allemaal op dit moment nog duister. Maar Drive.ai krijgt veel aandacht van investeerders. Ze haalden al 12 miljoen dollar op sinds hun oprichting in 2015. Nu moeten ze laten zien dat 'deep learning' ook werkt buiten de muren van het universiteitslab.

Beeld: Mockup van een mogelijk signaalsysteem. Bron: Drive.ai

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.