Een kunstmatig intelligente camera voor auto's zorgt ervoor dat buitenspiegels overbodig worden. Bovendien controleert de camera ook de dode hoek, waardoor het aantal ongelukken met auto's aanzienlijk omlaag kan.

Autobouwer Mitsubishi bouwde het camerasysteem als onderdeel van de spiegelloze auto, meldt IEEE Spectrum. De Japanse fabrikant zegt dat de huidige camera's die sommige bedrijven gebruiken als vervanging van zijspiegels vaak niet voldoen om echt veilig te kunnen rijden. Ze herkennen objecten te laat en kunnen niet ver genoeg kijken.

Dat lost Mitsubishi op met een systeem dat op 100 m en met 81 % betrouwbaarheid auto's, vrachtwagens of strepen op de weg kan herkennen. Daarmee kan het verder kijken dan menig chauffeur. Bovendien kijkt de camera constant, terwijl automobilisten hun aandacht telkens over alle spiegels én het verkeer voor hen moeten verdelen.

 

Twee programma's

Mitsubishi bouwde twee softwaremodules om de camera goed te laten werken. De eerste programmeert de camera zo dat hij het kijkgedrag van een menselijke bestuurder nabootst. Daardoor hoeft het programma niet telkens de hele weg te analyseren, maar alleen bepaalde rijbanen. Rijd je bijvoorbeeld op de rechterbaan van een vierbaansweg, dan is de meest linkse baan niet zo interessant. Maar een oprit aan de rechterkant is dat dan weer wel. Door dit soort informatie in te programmeren kijkt de camera altijd naar het belangrijkste deel van de weg.

Het tweede algoritme gebruikt deep learning om objecten op de weg te herkennen. Dat programma is getraind met een heleboel beelden van vrachtwagens, auto's en andere voorwerpen die je op de weg kunt tegenkomen. Het programma heeft zo geleerd om op grote afstand onderscheid te maken tussen een object dat aandacht verdient (auto of vrachtwagen) en dingen die onbelangrijk zijn (zoals een klein stuk afval).

Ziet de camera eenmaal een vrachtwagen of auto aankomen, dan krijgt de bestuurder een seintje. Met die informatie kan hij vervolgens zelf keuzes maken: is het nu een goed moment om van baan te wisselen of in te halen?

 

Autonoom

Uiteraard kan de cameratechniek in de toekomst ook gebruikt worden voor autonome wagens. De experimentele zelfrijdende auto's die nu al rondrijden gebruiken ook kunstmatige intelligentie om dingen te herkennen. Wat Mitsubishi's techniek (volgens het bedrijf zelf) uniek maakt is de compactheid. De twee algoritmes die nodig zijn voor de camera kosten weinig rekenkracht en kunnen daarom aan boord van de auto draaien; er is geen verbinding met een cloud nodig. Dat is goedkoper en praktischer dan de experimentele hightech die nu gebruikt wordt. Bovendien gaat het hier alléén om een camerasysteem, terwijl volledig autonome wagens ook nog allerlei andere technieken nodig hebben, zoals radar en lidar.

Mitsubishi geeft wel toe dat het systeem last heeft van bekende problemen met slimme kijksystemen: in regen of sneeuw, of in het donker, werkt het veel minder goed. Wil de auto zonder spiegels een succes worden, dan moet daar eerst een oplossing voor worden gevonden.

Beeld: Mitsubishi Electronics

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.