EUREKA

De drone van de Delftse start-up Atmos UAV stijgt op als een helikopter, maakt na enkele meters een draai van 90° en vervolgt zijn weg daarna als vliegtuig.

Op het eerste gezicht lijkt het onbemande vliegtuigje van de Delftse start-up Atmos UAV een aardig vormgegeven dertien-in-een-dozijndrone. Dat oordeel zit er echter faliekant naast: het toestel stijgt op als een helikopter, maakt na enkele meters een verrassende draai van 90° en vervolgt zijn weg daarna als vliegtuig.

In de snelle rolwisseling zit de grote kracht van deze drone, zegt Sander Hulsman, directeur van Atmos UAV. ‘De industrie zit hier om te springen. Een helikopter kan anders dan een vliegtuig overal opstijgen en landen. Dat is een groot voordeel, want er is niet altijd ruimte om een vliegtuig te laten opstijgen en landen. Daar staat tegenover dat een helikopter minder snel is dan een vliegtuig en een kleinere actieradius heeft. Deze drone com­bineert de voordelen van een vliegtuig met die van een helikopter.’

De industrie zit hier om te springen

 

Vier propellers

De drone is in feite een plat vliegtuigje met vier propellers dat verticaal loskomt van de grond. Door één propeller harder te ­laten draaien kantelt het toestel naar de vliegstand. De vleugels zorgen vervolgens door de toenemende snelheid voor lift. ‘De vleugels dragen dan het toestel. De propellers hoeven daardoor minder hard te werken.’

Gecontroleerd kantelen van het hele toestel vergt veel meet- en regeltechniek. Het lijkt eenvoudiger om verticaal op te stijgen ‘met de neus vooruit’, en voor de voorwaartse vlucht ­alleen de rotors te kantelen. Maar dit heeft als nadeel dat er veel bewegende onderdelen zijn. ‘Die moeten dan onafhankelijk van elkaar over grote hoeken worden gekanteld. Dat maakt onderhoud lastiger en de kans op averij groter. We hebben dat ontwerp daarom laten ­varen.’

De eerste pilots, onder meer voor Rijkswaterstaat, zijn succesvol verlopen. Atmos UAV wil voorjaar 2017 de eerste toestellen ­l­everen. De start-up heeft al contracten getekend met bedrijven en instituten die grote stukken land willen inspecteren.

 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.