De Europese Commissie moet de bevoegdheid krijgen tot onafhankelijke tests van de uitstoot van voertuigen, zo besloot gisteren een meerderheid van het Europese Parlement. De instelling van een aparte Autoriteit haalde het niet.

De besluitvorming volgde op een onderzoek dat het Europese Parlement had ingesteld naar Dieselgate, het misleiden van de keuringstest van de uitstoot van personenwagens (lees: ‘Scherper toezicht op auto-emissies’).

Hierover ontstond ophef nadat bekend werd dat autoconcern Volkswagen speciale sjoemelsoftware had ontwikkeld (lees: ‘Onthullende aanklacht tegen Volkswagen’). Het motormanagementsysteem herkent het wanneer de wagen wordt getest en schakelt alleen dan de systemen in die de dieseluitlaatgassen reinigen van stikstofoxiden. Het stak het Europees Parlement vooral dat het bedrog in de Verenigde Staten aan het licht was gekomen.
 

Aanklacht

Het onderzoek resulteerde in eens scherpe aanklacht aan het adres van de Europese Commissie en de lidstaten: er waren gegevens genoeg beschikbaar om de fraude aan het licht te brengen, maar de autoriteiten hielden de autofabrikanten de hand boven het hoofd (lees: ‘Sjoemelen met diesels blijft in EU onbestraft’). De rapporteurs Jens Gieseke (CDU, Duitsland) en Gerben-Jan Gerbrandy (D66, Nederland) pleitten daarom onder andere voor de instelling van een onafhankelijke Europese Keuringsautoriteit met de bevoegdheid om zelf auto's te keuren.
 

Keuringen

Een krappe meerderheid van het Europese Parlement verwierp gisteren dat voorstel; van de grote fracties gaven alleen de Sociaal-Democraten en Groenen er steun aan. Wel werd het voorstel aangenomen om de Europese Commissie de bevoegdheid te geven keuringen uit te voeren. De Commissie beschikt ook bij zijn Joint Research Centre (JRC) in Italië over de technische infrastructuur om die tests uit te voeren.

De vraag is wel of de Commissie dat ook gaat doen, gezien de nalatigheid in het afgelopen decennium. Datzelfde JRC had al ontdekt dat er met de emissietests werd gesjoemeld, maar de Commissie deed niets. Dat verklaart ook het voorstel voor een onafhankelijke Autoriteit, dat het niet heeft gehaald.

De volgende vraag is of de lidstaten de Commissie de bevoegdheid willen geven om ook zelf tests uit te voeren. Dat zal moeten blijken tijdens de Europese Raad over dit onderwerp op 29 mei.


Openingsbeeld Uitlaatgassen van een auto. Foto Ruben de Rijcke

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.