Noord-Nederland is sinds woensdag een trein op waterstof rijker. De trein rijdt de komende weken ‘s nachts testritten. Waterstoftreinen moeten op termijn de bestaande dieseltreinen gaan vervangen.

De trein van fabrikant Alstom reed afgelopen woensdagavond Nederland binnen vanuit Duitsland, op weg naar zijn stalling in Leeuwarden. Van daaruit gaat hij de komende weken in de nacht heen en weer rijden tussen die stad en Groningen.

Met deze testritten willen de betrokken partijen (provincie Groningen, ProRail, Arriva, Engie, Alstom en DEKRA) meer ervaring opdoen met het rijden op waterstof. De ritten moeten onder meer uitwijzen hoeveel waterstof de trein verbruikt en of het tanken van dit gas goed verloopt. De testritten staan gepland tussen 27 februari (afgelopen nacht) en 14 maart.

'Met de testritten in de nacht rijdt de trein afwisselend een dienstregeling als stoptrein en als sneltrein. Daarbij kijken we of de waterstoftrein deze dienstregeling goed kan rijden, wat betreft verschillende snelheden en het maken van alle stops onderweg', mailt woordvoerder Jan van der Meide van de provincie Groningen. Daarnaast wordt ervaring opgedaan met tanken, wat plaatsvindt bij station Leeuwarden. De groene waterstof van Engie is afkomstig van het HyStock-project in Zuidwending, bij Veendam.
 

Duitsland

In Duitsland rijdt al een trein van bouwer Alstom op waterstof. In de deelstaat Nedersaksen is een trein voor 300 passagiers opgenomen in de dienstregeling, op een traject van 100 kilometer.

De trein – hetzelfde model als in Nederland – is een bestaand model waar Alstom de dieselmotor uithaalde en verving door elektrische aandrijving. Op het dak liggen waterstoftanks van waaruit het gas brandstofcellen ingaat, die er elektriciteit van maken. Deze stroom drijft de elektromotoren aan die de trein voortstuwen. Een dergelijke trein stoot niets anders uit dan water. Bijkomend voordeel is dat de waterstoftrein stiller is dan een dieseltrein.
 

Detail van de waterstoftrein. Afgebeeld zijn moleculen van zowel waterstof, zuurstof als water, de stof die vrijkomt bij de omzetting van waterstof in elektriciteit door de brandstofcellen van de trein. Foto © ProRail / Stefan Verkerk.


Geen bovenleiding

Treinen op waterstof zijn een mogelijke oplossing voor het vergroenen van trajecten waar geen bovenleiding is en nu dieseltreinen rijden. Dat is nog het geval op trajecten in Limburg, de Achterhoek, Overijssel en de provincies Groningen en Friesland.

Noord-Nederland zet breed in op waterstof; in de stad Groningen rijden al vuilnis- en veegwagens op waterstof en in de provincie een aantal bussen. ‘Een trein op waterstof is voor ons dus een logische volgende stap’, zegt woordvoerder Jan van der Meide van de provincie Groningen.

'We hebben – als de tests goed gaan  – als provincie de ambitie om vanaf 2023 elke nieuwe trein 'zero-emissie' te laten zijn. Dat kan dit type trein op waterstof zijn, of misschien nog andere beschikbare zero-emissie-varianten. Uiterlijk in 2035 wil de provincie Groningen dat alle treinen zero-emissie zijn.'

 

Trein te bezichtigen

De eerste waterstoftrein van ons land is op zaterdag 7 maart op station Groningen te bezichtigen door het publiek. De trein staat die dag van 12.00 – 16.00 uur op spoor 1A.


Openingsbeeld De waterstoftrein komt op 26 februari voor het eerst in Nederland aan, op station Oldenzaal. Foto © ProRail / Stefan Verkerk.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.