We moeten er nog even op wachten, maar op z’n vroegst vanaf 2028 rijden ze door heel Nederland.
 

NS heeft afgelopen maand bekend­gemaakt voor een bedrag van zeshonderd miljoen euro aan nieuwe treinen te bestellen: dertig met vier rijtuigen en nog eens dertig met zes rijtuigen. Deze treinen komen grotendeels in de plaats van een vroege generatie dubbeldekkers, waarvan sommige al dertig jaar oud zijn.

Daarnaast breidt NS ermee zijn vloot verder uit. Fabrikant van de trein is CAF uit Spaans Baskenland, ook de bouwer van de jongste generatie Sprintertreinen die sinds 2018 op het spoor rondrijden.



Kortere reistijd

Bijzonder aan de nieuwe trein is dat die enkel- en dubbeldeksrijtuigen combineert. Zo wordt optimale toegankelijkheid gekoppeld aan een grote capaciteit, meldt NS.

‘Deze trein kan met een topsnelheid van 160 kilometer per uur sneller dan de huidige dubbeldekkers’, zegt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS. ‘Belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd.’

Hoe het spoorwegbedrijf die belofte gaat waarmaken, is evenwel nog onduidelijk. Verreweg de meeste trajecten in ons land zijn niet geschikt voor snelheden boven de 140 kilometer per uur. 


Intercity Nieuwe Generatie

Voor nieuw materieel op het spoor hoeven treinliefhebbers en forensen overigens niet tot 2028 te wachten. Dit jaar wordt de Intercity Nieuwe Generatie (‘de Wesp’) in gebruik genomen. De trein werd afgelopen zomer al gepresenteerd.



Opvolger van Fyra

Deze enkeldekstrein, van de Franse fabrikant Alstom, krijgt een topsnelheid van tweehonderd kilometer per uur en is daarmee geschikt voor het ­hogesnelheidsnet dat ooit is aangelegd voor de Fyra. Die hogesnelheidstrein werd deze maand precies tien jaar geleden al na enkele weken van het spoor gehaald vanwege aanhoudende technische problemen.

Hoe de nieuwe, Spaanse trein er precies uit gaat zien, is nog ongewis – de ­afbeelding boven dit artikel is een impressie. Nu het contract is getekend, start de ontwerpfase met de fabrikant, liet NS eind vorig jaar weten in een persbericht.

Illustratie: NS

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.