We willen allemaal als het even kan vliegen; voor een zakenreis of een exotische vakantie. Maar de luchtvaart heeft een flinke voetadruk van CO2- en fijnstofuitstoot,  geluidsoverlast en ruimtebeslag.

Vliegtuigen moeten dus stiller en efficiënter. Er zijn allerhande ideeën hoe dat moet, met de meest futuristische ontwerpen. Maar de sector is complex, met hoge veiligheidseisen en lage marges. Dus snel zal die verandering niet gaan. Kunnen we meer verwachten van elektrisch, waterstof of biokerosine?

Schiphol staat voor een belangrijke keuze: komt het accent op nog meer vliegbewegingen, met mogelijk een extra start- en landingsbanen en terminals, of mikt het bedrijf op kwaliteit, en zorgen we dat vluchten tot 1000 km worden overgenomen door snelle treinen? Of verplaatsen we de luchthaven naar zee, zodat wíj tenminste geen last meer hebben?

Eind aan droom Silverwing

Het Delftse Dreamteam Silverwing stopt ermee. De droom om een stil en duurzaam eenpersoonsvliegtuigje te bouwen is daarmee ten einde gekomen.

Lees meer over team Silverwing

Zuinig vliegen dankzij vorm

In een privéjet vliegen voor de prijs van een lijnvluchtticket? Dat kan door flink op brandstof te besparen, denkt Otto Aviation. Het Amerikaanse bedrijf ontwikkelde daarom de Celera 500L.

Lees meer over dit nieuw type vliegtuig

Leren van hoe vogels vliegen

Na ruim honderd jaar zijn vliegtuigen nog steeds veel minder efficiënt dan de vleugels van vogels. De serie Grote Vragen wijdt een aflevering aan David Lentink, die de werking van vogelvleugels bestudeert.

Lees meer over deze aflevering