We willen allemaal als het even kan vliegen; voor een zakenreis of een exotische vakantie. Maar de luchtvaart heeft een flinke voetadruk van CO2- en fijnstofuitstoot,  geluidsoverlast en ruimtebeslag.

Vliegtuigen moeten dus stiller en efficiënter. Er zijn allerhande ideeën hoe dat moet, met de meest futuristische ontwerpen. Maar de sector is complex, met hoge veiligheidseisen en lage marges. Dus snel zal die verandering niet gaan. Kunnen we meer verwachten van elektrisch, waterstof of biokerosine?

Schiphol staat voor een belangrijke keuze: komt het accent op nog meer vliegbewegingen, met mogelijk een extra start- en landingsbanen en terminals, of mikt het bedrijf op kwaliteit, en zorgen we dat vluchten tot 1000 km worden overgenomen door snelle treinen? Of verplaatsen we de luchthaven naar zee, zodat wíj tenminste geen last meer hebben?

CO2-uitstoot met een derde verminderen

De luchtvaartsector wil de CO2-uitstoot van vliegtuigen in 2030 met een derde verminderen. Bijna de helft van die reductie komt van nieuwe typen vliegtuigen, maar het de vraag of de technologie snel genoeg klaar is.

Lees meer over het luchtvaartplan

Zuinig en zachtjes

Vliegtuigen moeten stiller en efficiënter. En er zijn allerlei ideeën hoe dat zou ­moeten, tot de meest futuristische toekomstontwerpen aan toe. Maar de luchtvaart is een sector met complexe techniek, hoge veiligheidseisen en relatief lage marges. Dus snelle veranderingen zijn niet te verwachten.

Lees meer over nieuw type vliegtuigen

Schiphol groeit te hard

Het echte probleem van Schiphol is dat de luchthaven veel te hard groeit. De oorzaak daarvan is dat de luchtvaart een sector is die als geen ander allerhande belastingvoordelen geniet. Daar een eind aan maken zou prioriteit moeten hebben in het Schipholbeleid.

Lees meer