Het aantal verkeersongelukken neemt toe en het lijkt er sterk op dat smartphones de belangrijkste oorzaak zijn. Gelukkig: there's an app for that. Drie apps zelfs - al kampen ze stuk voor stuk nog wel met grote nadelen.


AutoModus

Hoe werkt de app? Als je deze app van Interpolis opent voor je gaat rijden, registreert hij onderweg hoe vaak je het scherm aanraakt. Hoe minder je dat doet, des te meer punten je scoort. Een experiment onder 465 jonge automobilisten wees uit dat 74 % van de proefpersonen zijn smartphone dankzij deze app onderweg minder gebruikte.

Wat zijn de nadelen? Het is de vraag hoe lang zo’n spelletje leuk blijft. Waarschijnlijk wint bij de meeste gebruikers op den duur de nieuwsgierigheid naar een bericht het van de drang om nietszeggende punten te scoren.


Drive Safely Keep Focused

Hoe werkt de app? Deze Android-app schakelt de telefoon grotendeels uit bij een snelheid boven de 30 km/h.

Wat zijn de nadelen? De ‘automodus’ treedt in werking voor iedereen die in een auto stapt, terwijl Facebooken op de passagiersstoel of de achterbank geen probleem is. Om nog maar te zwijgen van de trein of bus – voertuigen die eveneens snel genoeg gaan om de automodus vanzelf in te schakelen. Daarom bevat de app de mogelijkheid om alle functies weer in te schakelen door de ‘passagiersmodus’ aan te zetten. Die biedt echter ook bestuurders een uitweg. Bovendien heeft de snelheidslimiet van 30 km/h als gevolg dat bij het rijden in de bebouwde kom, waar de meeste onverwachte verkeerssituaties plaatsvinden, de automodus vanzelf wordt uitgeschakeld.


CarPlay

Hoe werkt de app? Bij deze app, vanaf de iPhone 5 standaard aanwezig op Apple-toestellen, gaat de smartphone, zodra je die in de houder klikt, vanzelf in de automodus. Alleen navi­gatie­software en muziekapplicaties zijn dan beschikbaar. Inkomende berichten worden voorgelezen en kun je alleen mondeling beantwoorden.

Wat zijn de nadelen? Een probleem van dit systeem is dat telefoon en auto dezelfde ­software moeten ondersteunen. Met de veelvoud aan smartphone- en autofabrikanten is dat geen sinecure. Verder vergt CarPlay eveneens discipline van de be­­stuurder. Die kan de smartphone immers altijd uit de houder halen of hem er helemaal niet in leggen.

Een heel artikel over hoe smartphones veilig te gebruiken zijn in het verkeer is te vinden in het januarinummer van De Ingenieur.

Bestel hier drie proefnummers of neem een abonnement voor de halve prijs.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.