Eureka

Wie meer bescherming zoekt op de fiets zonder een helm te hoeven dragen, kan terecht bij de Hövding Airbag.

Nederland is een fietsland, maar fietshelmen dragen we hier maar weinig. Volgens de Fietsersbond lopen fietsers naar verhouding ook niet meer hoofdletsel op dan voetgangers of auto­­mobilisten. Wie toch wat extra be­scherming zoekt zonder in het oog te springen, kan kiezen voor de Zweedse Hövding Airbag. Bij een ongeval blaast deze fietsairbag zich razendsnel op om nek en hoofd te beschermen.
 

Meerdere klappen

De Hövding Airbag is bij normaal gebruik alleen zichtbaar als een kraag rond de nek. Hierin zitten de airbag, sensoren, een batterij en een capsule met heliumgas ingebouwd. De sensoren registreren tweehonderd keer per seconde de bewegingen van de fietser. Ontwaren ze afwijkende bewegings­patronen – die typerend zijn voor een ongeval – dan wordt de airbag binnen 0,1 s opgeblazen.

De airbag omvat de gehele nek en de zijkanten en bovenkant van het hoofd. Doordat hij van nylon is gemaakt, kan hij over het asfalt schuren zonder kapot te gaan. Na het ­opblazen blijft de druk enkele seconden constant, zodat de airbag meerdere klappen kan opvangen; daarna wordt hij langzaamaan zachter.
 

Acht keer beter dan een helm

Bij een aanrijding met een auto biedt de Hövding Airbag evenveel ­bescherming als een zogenoemde voetgangers­airbag, die onder de ­motorkap vandaan schiet, een systeem dat de Fietsersbond wel als heel ­effectief ­beschouwt.

Volgens tests gedaan aan Stanford ­University levert de ­Hövding Airbag tot acht keer betere bescherming dan een ­gewone fietshelm. Hierdoor is de kans op een hersenschudding ook acht keer kleiner en is het risico op een schedel­fractuur vrijwel nul.
 


 

Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.