De autonome bestelwagen Nuro bezorgt boodschappen, maaltijden en andere bestellingen veilig en gekoeld of verwarmd aan huis.

Nuro werkt al een aantal jaar aan de ontwikkeling van een autonoom voertuig om bestellingen over kortere afstanden aan huis te leveren. Het Amerikaanse bedrijf introduceert nu, na praktijktesten met de prototypen R1 en R2, de derde generatie R3 die gereed is voor serieproductie.

Veiligheid staat voorop om de R3 straks in tienduizenden stuks tussen spelende kinderen, overstekende voetgangers, fietsers, auto’s, bussen en vrachtwagens de weg op te sturen.


24 boodschappentassen

De Nuro R3 (N3) is ongeveer 20 procent smaller dan de gemiddelde personenauto en kan zo’n 24 boodschappentassen met een gezamenlijk gewicht van ruim 225 kilogram vervoeren.

Het vrachtruim is opgedeeld in compartimenten van 0,75 kubieke meter. Daarin passen koelings- en warmtemodulen om voedingsmiddelen en maaltijden te bewaren op temperaturen tussen de -5,5 en 47 graden Celsius.



Zelfreinigende sensormodule

Een groot touchscreendisplay vormt de interactie tussen voertuig en consument. De N3 haalt een maximumsnelheid van ruim zeventig kilometer per uur, maar zal op wegen met veel voetgangers en fietsers een stuk langzamer rijden.

Om botsingen te voorkomen, is het voertuig uitgerust met een zelfreinigende sensormodule. Deze is voorzien van radar en ultrasoonsensoren om objecten te detecteren, lidar-afstandsbepaling met laser en 360-graden camera’s met objectherkenning.


Airbag voor voetgangers

Volgens Nuro kan de N3 het verschil zien tussen voorbij waaiende bladeren en een overstekende kat of hond, maar geen enkel systeem is natuurlijk foolproof. Daarom heeft de N3 een airbag voor voetgangers, die over de voorkant heen vouwt en een deel van de impact moet opvangen.

Hoe effectief dit is om ernstig letsel te voorkomen, hangt af van de rijsnelheid en de wijze van impact van de hoge, bijna verticale voorkant. Riskant voor de weggebruikers en voor Nuro, want een aanrijding door een autonoom voertuig zal vast extra kritisch worden onderzocht.


Tekst: Paul Schilperoord
Beeld: Nuro

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.