Eureka

Elektrische hulpmotoren voor fietsen zijn er genoeg, maar niet elk systeem is makkelijk te demonteren om diefstal te voorkomen. EASE is een elektrische aandrijfunit die snel en simpel op het frame van elke standaard fiets is te plaatsen en er ook weer eenvoudig is af te halen.

EASE is een langwerpige aandrijfunit met een ingebouwde accu en een elektro­motor die een frictiewieltje aandrijft. Het systeem is ontwikkeld in een samen­werking van de Technische Universität München en de Nanyang Technological University in Singapore.

Door EASE op de fiets te monteren, drukt dit frictiewieltje op de achterband en drijft zo het achterwiel aan, vergelijkbaar met het klassieke Solex-systeem. EASE heeft slechts één montagepunt op het fietsframe, namelijk op een van de twee parallelle buizen die lopen van het zadel naar het ophangpunt van het achterwiel. Monteren gaat via een kabelklem­verbinding met stelknop.


Begrensde maximumsnelheid

Vanaf het montagepunt kantelt de aandrijfunit naar achteren, waarbij het ­frictiewieltje onder het achterspatbord op de band van het achterwiel drukt. Wanneer EASE aan staat, detecteert een sensor de trapbewegingen van de fietser en drijft op basis daarvan het frictiewieltje aan. De holle vorm van het frictiewieltje moet voorkomen dat deze van de achterbandband afloopt. De complete aandrijfunit met aluminium behuizing weegt 3,5 kg, inclusief gecombineerd achter- en remlicht en accu.

De elektromotor heeft een vermogen van 250 W en kan de fiets voortbewegen tot een begrensde maximumsnelheid van 25 km/h. Daardoor mag de fietser het systeem wettelijk gezien gebruiken zonder helm, rijbewijs en nummerplaat. De accu levert trapondersteuning over een afstand van maximaal 50 km; meer dan genoeg voor de gemiddelde forens.
 

In je rugzak

Na gebruik is de aandrijfunit weer eenvoudig van de fiets te verwijderen, zodat de fiets gewoon op straat is te parkeren. EASE kan dubbelklappen ­zodat hij makkelijk in een tas of rugzak mee is te ­nemen.

Nu het eerste prototype is voltooid, wil het team nieuwe prototypes gaan bouwen en testen, en op zoek gaan naar partners om EASE mee naar de markt te brengen.


Tekst: ing. Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.