EUREKA

De Tithon is een fietshelm die zowel goed ventileert als weinig luchtweerstand ondervindt.

Een fietshelm moet goed ventileren én weinig luchtweerstand ondervinden. Het is een combinatie van eisen waar veel ontwerpers op zijn vastgelopen, weet Sebastiaan Bowier, productontwikkelaar bij BBB Cycling. ‘Vaak wordt over een open helm – kortweg een reeks banden over het hoofd – een kap geplaatst. Dat werkt natuurlijk niet, want de warmte kan niet weg. Sprinters wisselen daarom op enkele kilometers van de streep een open helm in voor een gesloten exemplaar.’

BBB Cycling, ontwikkelaar van fietsproducten, schakelde de hulp in van de TU Delft. Een team van masterstudenten onderzocht waar het hoofd precies moet worden gekoeld, en hoe dit valt te combineren met weinig gaten en een gering frontaal oppervlak.

Het onderzoeksmiddel was een kunsthoofd met heet water dat verschillende typen helmen kreeg aangemeten. Terwijl een ventilator aan het blazen was, mat een thermometer de afkoelingssnelheid.

 

Gaten

Een van de eerste bevindingen was een lichte tegenvaller: voor een goede afkoeling moet het complete schedeldak blootstaan aan langsstrijkende lucht. Met dit uitgangspunt is de klassieke oplossing – een reeks banden van EPS (piepschuim) met daaroverheen een gladde kap – grondig herzien.

Zowel bij de voor- als achterzijde van de kap prijken nu twee fikse gaten. Ze zijn uit het midden geplaatst, wat de helm een pittige oogopslag geeft.

De lucht stroomt via de ogen tussen de EPS-banden aan de zijkanten van het hoofd en verlaat de helm bij de achterkant.

Koeling van het midden van het schedeldak vindt plaats via een opening in de onderrand van de helm, precies tussen de ogen in.

De EPS-banden die hierop aansluiten, zijn iets verderop dichter bij elkaar gelegd. De kanaalvernauwing geeft een drukval, waardoor de lucht naar binnen wordt gezogen. ‘De opening kan daarom in de rand zitten, in plaats van frontaal. En dat reduceert de weerstand flink.’

 

Wielerploegen

Uit tests blijkt dat de helm, Tithon gedoopt, qua koeling niet veel onderdoet voor een open helm. ‘Voorwaarde is natuurlijk wel dat er rijwind is.’

De Tithon is uitgebreid beproefd door de wielerploegen FDJ, Wanty-Groupe Gobert en Roompot-Oranje Peloton en geschikt bevonden. ‘De ploegen rijden er voortdurend mee. We zetten nu volop in op de consumentenmarkt.’

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.