Om een kunstmatig intelligent computerprogramma te bouwen heb je nu geen jarenlange ervaring met informatica meer nodig. Internetbedrijf Google stelt een simpel ‘doe-het-zelf’-algoritme beschikbaar om beelden te herkennen met behulp van AI. 

Voorlopig is Cloud AutoML, zoals Google dit toegankelijke kunstmatige intelligentie-programma noemt, alleen nog op aanvraag beschikbaar. En het werkt alleen nog voor beeldherkenning. Het is nog niet bekend wat het kost om het te mogen gebruiken. Maar het is veelbetekenend dat een groot bedrijf als Google zijn AI-technologie nu gedeeltelijk beschikbaar maakt, op een laagdrempelige manier. 

Het platform geeft bedrijven zonder AI-experts de mogelijkheid om beeldherkenning te gebruiken. Een bedrijf kan zijn eigen dataset gebruiken en aan de hand daarvan een programma trainen. Kledingketen Urban Outfitters gebruikt de techniek bijvoorbeeld al om eigenschappen van kleding te herkennen, om zo beter te worden in het aanbevelen van kleding aan klanten. 
 

Dure intelligentie

In een blogpost hebben twee toponderzoekers van Google Cloud AI het over het democratiseren van kunstmatige intelligentie. Dankzij het openstellen van de software zullen de hoge instapkosten voor AI wegvallen en kan de techniek voor iedereen nuttig worden. Nu zijn er nog schaarse (en dus dure) experts nodig om een kunstmatig intelligent programma van de grond af op te bouwen. Dat zorgt ervoor dat alleen de grote spelers in softwareland echt iets kunnen doen met AI. Google, Facebook en Amazon huren elke getalenteerde programmeur in en kopen elke startup met een goed AI-idee op. Voor kleinere bedrijven, of bedrijven die zich niet specialiseren in software, is het daardoor moeilijk om zelf kunstmatige intelligentie te gebruiken.

Ongetwijfeld zal Google zelf ook baat hebben bij het openstellen van zijn AI-techniek. Het laat in ieder geval slechts een klein deel van de AI-mogelijkheden vrij. En al die nieuwe foto’s die het AI-algoritme hiermee onder ogen krijgt, zullen ongetwijfeld ook nuttig zijn voor de beeldherkenning die Google zelf nodig heeft voor zijn zoekmachine. De mensen die deze simpele, toegankelijke versie van de AI gebruiken, zullen dat namelijk doen voor heel specifieke dingen. Google noemt het voorbeeld van een meteorologisch instituut dat wolken op foto's wil herkennen. De meteoroloog geeft specifiek aan wat het algoritme moet gaan herkennen (hoe groot is de wolk, welke vorm heeft 'ie, enzovoort) en maakt zo een wolkherkenningsprogramma. Google kan al die informatie vervolgens gebruiken om in hun 'gewone' zoekmachine ook beter te worden in wolken herkennen.

 

Zelf leren

Het beschikbare algoritme gebruikt verschillende manieren om bij te leren. Zo kan het eerder (bij Google) opgedane kennis op andere situaties toepassen. Met andere woorden: als het algoritme het verschil heeft geleerd tussen een hond met een witte vacht en een met een zwarte, dan kan het in de toekomst ook witte en zwarte kleding onderscheiden. Dat klinkt gemakkelijk, maar voor computers is die manier van nadenken behoorlijk ingewikkeld. Ook bevat het algoritme een zekere vorm van 'meta-intelligentie', waarmee het kan nadenken over het eigen denkproces.

Uit het taalgebruik in de blog kunnen we afleiden dat Google het niet alleen bij beeldherkenning wil laten. Welke van zijn vele AI-algoritmen Google verder nog met het publiek wil delen zal in de toekomst moeten blijken.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.