Ontwerpbureau EDHV uit Eindhoven heeft een metronetwerk bedacht voor de lichtstad. Het ontwerp bestaat uit drie lijnen, die de kennis-, design- en technologielocaties met elkaar verbinden.

De Kennislijn doet belangrijke locaties aan als de TU Eindhoven en de campus van chipmachinefabrikant ASML. De Designlijn komt – uiteraard – langs de vermaarde Design Academy en heeft als eindpunt de wijk Strijp S. Ten slotte doet de Technologielijn vooral grote bedrijventerreinen aan, zoals Eindhoven Airport en GDC Eindhoven Acht. Eindpunt ligt, hoe kan het ook anders, bij DAF Trucks. Alle metrolijnen komen langs het centraal station.

De metrolijnen moeten een verbinding vormen tussen mensen en bedrijven die elkaar nu maar matig kunnen vinden. Althans, dat laatste constateren de makers. ‘Eindhoven heeft een paar veelgeprezen campussen, zoals de High Tech Campus, de TU Eindhoven en Strijp S. Maar wij denken dat de campus een achterhaald idee is. Het isoleert verschillende groepen creatievelingen van elkaar, terwijl zij juist gedijen bij het elkaar ontmoeten’, zegt de maker van de metrokaart, Remco van de Craats, directeur en creative director van EDHV.

De stad Eindhoven probeert de ov-verbindingen wel iets te verbeteren, met bijvoorbeeld de moderne bus Phileas. ‘Maar die rijdt over een brede eigen busbaan. Eens in de tien minuten komt er een bus langs; de rest van de tijd is die baan een scheidslijn die de stad in segmenten verdeelt. Daarom zeggen wij: ga ondergronds.’

 

Boston

Van de Craats haalde inspiratie uit de Amerikaanse stad Boston. Daar ligt aan de overkant van de rivier Charles het satellietstadje Cambridge, waar topuniversiteiten als Harvard University en het MIT zetelen. Dankzij het metronetwerk van Boston staan die in verbinding met de juridische en financiële bedrijven van downtown Boston. ‘Je ziet precies langs die metrolijn bedrijvigheid ontstaan.’

Dichter bij huis zijn er trouwens ook goede voorbeelden te vinden. ‘Berlijn is een bekende, maar ook Milaan profiteert van een metro. Daar komen wij elk jaar voor de grote designbeurs Salone del Mobile en we zien jaar na jaar meer locaties voor dit evenement ontstaan langs de metrolijn. Bezoekers gebruiken dat netwerk om de stad te ontdekken.’

 

Illusie

De ontwerpers hebben niet de illusie dat het Eindhovense metronetwerk snel werkelijkheid wordt. Het zou een behoorlijke investering vergen van stad, provincie en Rijk. ‘Maar als Eindhoven een plek in Europa wil
claimen als hotspot van innovatie,dan moet je de infrastructuur aanpakken. In Eindhoven hebben we soms moeite om groot te denken en dat zit ons wel eens in de weg.’

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.