Nederland is een van de slechtste landen van Europa om in te wonen als het gaat om luchtkwaliteit. We hebben zware industrie en dichtbevolkte gebieden met drukke wegen er dwars doorheen. Dat levert hoge — en soms te hoge — waarden op voor fijn stof en NOx. Maar er is ook wat te doen aan die luchtvervuiling door auto's. Ten eerste bij de bron: na Dieselgate zouden motoren schoner moeten worden; en voor fijn stof zijn er technologieën die het spul uit de lucht halen.

Autobouwers zijn gemakzuchtig

Autofabrikanten willen de emissietests halen, maar wat een auto onder werkelijke omstandigheden uitstoot, zal ze worst wezen. Dat blijkt uit onderzoek van Europarlementariƫrs. De Europese Commissie heeft aan deze misstanden nog niets gedaan; grote landen als Duitsland, Italiƫ, Frankrijk en Spanje laten hun oren hangen naar de lobby van de autoindustrie.

Lees: Autofabrikanten in de beklaagdenbank

Alles over luchtkwaliteit

In 2016 ging op verschillende snelwegen de maximumsnelheid omhoog naar 130 km/h. Dat levert een verwaarloosbare tijdwinst op voor automobilisten, maar maakt de lucht rond die wegen wel beduidend viezer. Hier zijn negen vragen over de luchtkwaliteit rond wegen, met de antwoorden van experts.

Lees: negen vragen over luchtkwaliteit

De longen van de stad

Het afvangen van fijn stof in parkeergarages is een effectieve manier om de luchtkwaliteit van een stad te verbeteren. Dat blijkt uit berekeningen van de TU Eindhoven. Direct naast de garage werd de helft van het fijn stof uit de lucht gehaald en zelfs op 1 km afstand van de parkeergarage werd de lucht nog een beetje schoner.

Lees: Parkeergarages reinigen lucht