Blankesteijns Beeldbuis

Kort geleden heb ik in de papieren versie van De Ingenieur gemopperd over het gemak waarmee nieuwsmedia lekkere videootjes van technologiebedrijven hergebruiken, of ze ergens op slaan of niet. Voorbeelden die ik aanvoerde waren de tunnelvormige autobus die ergens in China was gedemonstreerd en de honderdpersoons raket waar SpaceX aan zou werken.
 


 


Beide initiatieven zingen alweer een behoorlijk toontje lager maar veel rectificaties heb ik niet gezien. Een gunstige uitzondering is CNN:
 


Maar veel bedrijven snappen het trucje intussen. Om te beginnen SpaceX zelf natuurlijk, dat alweer een ‘ruimtepak voor Mars’ heeft gepresenteerd. En ja hoor, de media vraten het. Korte weerlegging: reizen naar Mars gaan zo lang nog niet plaatsvinden, dat tegen die tijd allang weer andere ontwerpen in zwang zullen zijn. CNN liet merken niets te hebben geleerd.
 


En nu dan die merkwaardige half vliegende, half rijdende schotels. Ze zien er prachtig uit, dat moet gezegd. Maar trams kunnen op dezelfde manier mensen verplaatsen. Het enige verschil is dat de schotels breder zijn, dus minder lang. Ze nemen wat minder ruimte in op de weg. Kosten: een compleet nieuwe infrastructuur en risico’s. Want waar een tram of bus die het niet meer doet, gewoon blijft staan, vallen deze dingen om.

De bedenker, een Rus genaamd Dahir Semenov, neemt de moeite bij zijn video een flinke lap tekst op YouTube te zetten maar daarin staat alleen dat dit systeem onvermijdelijk realiteit zal worden. Niets over voor- en nadelen, geen berekening of zelfs maar een kwalitatieve vergelijking. Wel de mededeling dat hij bezitter is van tenminste één octrooi en dat hij beschikbaar is om het in opdracht te realiseren. Ook wil hij de boel wel verkopen als dat de voorkeur is van een belangstellende. Hij geeft nog een paar links maar die gaan allemaal naar Russische sites zonder informatie hierover. Wel worden net als bij de Hyperloop de onvermijdelijke zonnepanelen vermeld, die op de daken van de schotels kunnen worden bevestigd om ze overdag aan de praat te houden – wat vrijwel zeker niet mogelijk is. Let ook op de gyro-brandweerwagen waar een trendgevoelige reddingsdrone uit opstijgt (2’45”).

Een reclamespot dus. Voor een nog beter idee van de creativiteit van de heer Semenov is hier een van zijn andere projecten, een trolleydrone van tweeëneenhalf jaar geleden. Echt handig: vliegen en toch beslag leggen op een stuk grond ter waarde van een snelweg.
 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.