De studenten van Electric Superbike Twente hebben afgelopen weekend met hun elektrische motorfiets de eerste race gewonnen. Tijdens een race op Donington Park in Groot-Brittannië tussen benzine- en elektrische motoren eindigde coureur Thijs Peeters als derde overall en als eerste van de elektrische machines.

Read this article in English

Update dinsdag 14 augustus 14.50 uur: reacties van het team zijn toegevoegd aan het artikel.

Vlak voor de kwalificatie op zaterdagochtend kende het team nog grote technische problemen, waardoor er koortsachtig aan de motor gesleuteld moest worden. 'We hadden eerst mechanische problemen met onze tandwielverhouding en bijhorende kettingspanning', vertelt teamcaptain Tim Veldhuis. Maar precies op tijd voor de kwalificatiesessie kon Peeters toch opstappen. Hij liet vervolgens de achtste snelste tijd van het veld noteren.

Zaterdagmiddag vond de race plaats, waarin coureur Peeters (zie openingsfoto, midden) volgens het team vlekkeloos reed. Dat leverde hem de derde plek op van het hele veld (van 32 coureurs, de meeste op gewone benzinemotoren), maar team Electric Superbike Twente was wel de snelste van alle elektrische motoren. En dat in het eerste jaar dat het team actief is (lees: ‘Elektrische racemotor Twentse studenten maakt eerste meters’). ‘We hebben een goede basis en hebben dit weekend gelijk al stappen gezet’, zegt coureur Thijs Peeters in een persbericht

Het resultaat van dit weekend was boven alle verwachtingen, vindt ook Veldhuis. 'We hadden verwacht meer technische problemen te hebben, maar dit viel alles mee en we hebben alle sessies kunnen rijden. En die eerste race was natuurlijk helemaal fantastisch, omdat we hebben gewonnen van een team dat al vier jaar meedoet in deze competitie.'
 


Rustiger

Een korte beschrijving van de race is te lezen op de website van de MotoE-competitie, evenals een commentaar van coureur Thijs Peeters op zijn eerste race met de elektrische motor: ‘Ik vind het verschil tussen een benzinemotor en deze elektrische niet zo heel groot. Natuurlijk is het gedrag van de motor (de aandrijving) anders, maar de elektrische motor is makkelijker te bedienen en rijdt ook rustiger dan een benzinemotor’.

De technische mensen van het team zijn dolblij met Peeters. 'Thijs is een buitengewoon goede rijder. Hij staat momenteel eerste in zijn eigen competitie (op de benzinemotor, red.) en is op veel circuits erg snel. We hebben gedurende de races veel aanpassingen kunnen doen aan de vering van de motor, dankzij de feedback van Thijs. Hij moest wel wennen aan het feit dat onze motor elektrisch aangedreven is, maar je ziet dat hij snel zijn weg weet te vinden. Dat blijkt ook uit de rondetijden: in de eerste kwalificatie haalden we een rondetijd van 1 minuut 27, terwijl we in de derde race een rondetijd hadden van 1 minuut 21 - sneller dan Nova Electric Racing uit Delft vorig jaar', aldus Veldhuis.


Nog sneller

Het team heeft nog wat trucs achter de hand om hun motor nog sneller te maken. Veldhuis: 'De motorcontroller staat op dit moment nog vrij conservatief afgesteld. Daar kunnen we nog wat aan veranderen, zodat we nog meer vermogen hebben, waardoor onze topsnelheid nog hoger ligt. Daarnaast kunnen we nog spelen met de tandwielverhouding en de positie van de achterbrug.'

De MotoE is een ontwikkelingscompetitie voor elektrische motoren, waarmee coureurs wedstrijden rijden tegen benzinemotoren. De race in het Engelse Donington was de eerste van een drieluik voor de elektrische motoren. Op 1 september trekt het circus naar het TT-circuit in Assen, en eind september volgt de laatste race in het Engelse Anglesey.

In deze video is te zien hoe het coureur Thijs Peeters verging:



Beeldmateriaal Electric Superbike Twente

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.